Que difícil és escriure sobre un cotxe que et deixa sense paraules... així és l'Audi R8. Ja vam tenir ocasió de provar la versió més radical denominada R8 V10 Plus a Montmeló amb motiu de l'Audi Sportscar Driving Experience, però seria difícil dir amb quin sentim més emocions. Rodar amb 610 CV pel traçat català va ser memorable, però dominar 540 CV canviant les rectes de quilomètriques i escapatòries per carreteres de doble sentit, no es queda ni molt menys enrere. Com haureu intuït el model que vam tenir l'ocasió de provar va ser el R8 Coupé amb el motor 5.2 FSI V10 de 540 CV. Es tracta d'una preciosa bèstia capaç d'accelerar de 0 a 100 km/h en 3,5 segons i aconseguir els 320 km/h. Unes imponents xifres que justifiquen els més de 190.000 euros pels quals es comercialitza a l´estat.

La primera presa de contacte amb el vehicle ja ens va permetre conèixer-lo en profunditat, ja que rodem amb ell des de Madrid fins a València. A un superesportiu com el R8 se li pressuposa un comportament radical, que en la majoria dels casos resulta incompatible amb un ús «viatger», principalment per la duresa de les suspensions. Però aquest no és ni molt menys el cas. La selecció de modes de conducció que ofereix Audi canvia radicalment la personalitat de l´R8. En la posició Confort, ens va proporcionar una sorprenent comoditat en aquest context. L´amortiment segueix sent ferm però deixa de ser «sec», evita molestos rebots i permet filtrar millor els sotracs.

També s'atenua la resposta del motor, per la qual cosa és més agradable i progressiu, a més de silenciós, fins al punt que el soroll amb prou feines penetra en l'habitacle malgrat portar un V10 enganxat a l'esquena. Uns còmodes seients i un generós equipament, en el qual destaca un superb equip de so, acompanyen molts altres elements que fan de l´R8 un cotxe sorprenentment recomanable per emprendre llargs trajectes, sempre que es viatgi molt lleuger d´equipatge, ja que el maleter frontal amb prou feines cubica 225 litres de capacitat.

Enganxat a l'asfalt

Que l´R8 sigui còmode en carretera està molt bé, però no és el que es demana a un superesportiu. D'aquest Audi esperàvem un comportament radical, i és el que experimentem quan seleccionem la manera Dynamic. Tot canvia després d'activar aquesta configuració. La suspensió s'endureix, la direcció es fa més precisa i directa i, sobretot, el motor ofereix un lliurament de potència molt més explosiva. Aquesta és la millor manera de definir què se sent quan es prem a fons l'accelerador i es porten fins al màxim les marxes del canvi automàtic de doble embragatge i set velocitats S tronic que es lliga a aquest propulsor. El lliurament dels 540 Nm de parell motor et deixen literalment enganxat al seient i fa que aquell punt que semblava distant aparegui al teu costat en un tancar i obrir d'ulls. I tot això, acompanyat per l´intimidant rugit que emana dels seus dos grans tubs d´escapament. Aquest motor és una autèntica obra d'enginyeria; una joia que s'exhibeix com tal a través de la gran «vidriera» de la seva saga.

Però no tot és potència. Intuïm de què és capaç l´R8 quan estudiem la seva fitxa tècnica, però mai imaginem la capacitat d'adherència i estabilitat que pot oferir. Els fins pneumàtics que munten les seves immenses llantes de 19 polzades s'agafen a l'asfalt amb la mateixa força que ho fan les rodes del tres als rails. És pràcticament impossible treure l´R8 de la seva traçada tret que desconnectis els controls i es premi fort l'accelerador enmig del viratge. La qual cosa no és recomanable, però sí tremendament divertida si tens la perícia suficient perquè no acabi en tragèdia.

Tot el que s´ha descrit anteriorment seria impossible sense un xassís extraordinari. Tan lleuger com rígid, el de l´R8 suporta sense immutar-se forces G que retorçarien com una llauna d'alumini qualsevol altra estructura que es veiés sotmesa els passos per revolt i a les frenades de les quals és capaç aquest cotxe gràcies als frens carboceràmics que munta de sèrie. Gràcies, Audi.