Una delegació de solsonins i cardonins formada per gairebé quaranta empresaris, comerciants, productors agroalimentaris, polítics i tècnics d'institucions públiques i de la comunitat educativa han participat, diumenge i dilluns, en unes jornades d'intercanvi d'experiències al País Basc. El viatge ha estat promogut per l'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona i finançat pel Servei d'Ocupació de Catalunya mitjançant un projecte concedit a l'Agència i que té per objectiu la creació d'espais de debat en desenvolupament local entre agents públics i privats.

L'Agència, que tenia un nombre limitat de places per al viatge, va articular a partir de les associacions d'empresaris, les UBIC i les associacions d'artesans de les dues poblacions la selecció de les persones que formarien part de la delegació. Així, en la majoria de casos són membres vinculats a les juntes d'aquestes associacions però també s'ha volgut imcloure altres perfils que ja havien format part d'alguna iniciativa de l'Agència per completar el grup. La directora, Glòria Domínguez, ha expressat la seva satisfacció per la diversitat de sensibilitats amb què s'ha comptat i pel fet que aquestes persones "hagin dedicat dos dies del seu temps al viatge i a la reflexió de les diferents iniciatives que hem visitat".

Entre els participants hi va haver els alcaldes, David Rodríguez i Ferran Estruch, i els presidents de les associacions d'empresaris del Solsonès i Cardona, Miquel Àngel Montaner i Ramon Vilajosana, respectivament, així com el regidors de Promoció Econòmica i d'altres amb diferents responsabilitats als consistoris "per obrir-ho i potenciar la diversitat de punts de vista", diu Domínguez.

L'objectiu principal d'aquest viatge de treball per a sectors públics i privats d'ambdós municipis ha estat fer una prospecció d'altres maneres de fer que han portat alguns territoris a reinventar-se a fi de capgirar derives socioeconòmiques adverses.

Així, els comerciants van poder conèixer de primera mà les línies de treball de Gasteiz On, l'associació publicoprivada de comerciants i hostalers de la capital basca. Una de les accions de dinamització del comerç que els visitants van poder conèixer va ser el Mercat Medieval de Vitòria.

A Urduña, un petit municipi de 4.200 habitants de Biscaia amb un fort pes del sector primari, l'alcaldessa va explicar el model de desenvolupament econòmic de la població, que està potenciant els sectors agroalimentari i d'energies renovables. Així mateix, la delegació catalana va poder conèixer el funcionament i les finalitats de Garapen, l'associació basca d'agències de desenvolupament local, i també es va assistir a una sessió específica sobre dinamització agroalimentària i agroecològica.

Al seu torn, el comitè de direcció de l'Agència de Solsona i Cardona va exposar la realitat econòmica del territori que representa, l'origen del naixement de la iniciativa i la seva filosofia de funcionament.