Les últimes xifres indiquen que el parc de lectors de llibres digitals o e-readers s'ha multiplicat per setze en els últims dos anys amb 800.000 unitats venudes a tot l'Estat, segons explica el director del portal Edi.cat, Enric Faura. Es calcula que aquesta xifra continuarà creixent i segurament hi influirà de manera determinant el recent aterratge a l'estat espanyol del Kindle, l'e-reader d'Amazon, que treballa amb un format de llibres digitals diferent al de la resta de botigues. La pugna per imposar un estàndard ha començat, abans d'un Sant Jordi que arriba amb una oferta digital en català a Edi.cat que dobla la de l'any passat i supera les 4.000 publicacions.

Cada vegada són més les persones que decideixen descobrir què se sent en llegir un llibre imprès en tinta electrònica, la tecnologia que utilitzen els e-readers. Aquests dispositius tenen unes pantalles que no brillen per tal que la vista no es cansi i l'experiència de la lectura sigui el més semblant possible a la d'un llibre tradicional, amb l'avantatge del que suposa poder tenir milers de publicacions en un petit dispositiu. Això sí, sense el toc romàntic del paper i l'aroma que desprèn de la qual no es volen desfer els més nostàlgics.

Les xifres evidencien la tendència a l'alça de la lectura digital. L'any 2011 es van vendre 450.000 e-readers, segons ha explicat el director de la plataforma de distribució i botiga de llibres digitals Edi.cat citant dades de la consultora GFK. Amb aquestes vendes, s'ha arribat a un parc de 800.000 e-readers a tot l'estat espanyol amb una projecció de doblar les vendes aquest 2012.

A finals de l'any passat, Amazon va aterrar a l'Estat i va posar a la venda del seu lector de llibres electrònics, el Kindle, al territori espanyol. Aquest gadget, el preu del qual va dels 99 als 189 euros, permet comprar llibres a la botiga en línia de la companyia i treballa amb un format anomenat MOBI, diferent a l'ePub, que predomina a la resta de portals de venda d'obres literàries. La versió tàctic del dispositiu d'Amazon, el Kindle Touch, va arribar a l'estat espanyol a finals de març.

Altres companyies com Fnac, Casa del Llibre i El Corte Inglés han posat en marxa els seus "ecosistemes" propis, consistents en un e-reader vinculat a les seves pàgines web de venda. Segons Enric Faura, ho han fet per intentar "reaccionar davant de la irrupció d'Amazon a Espanya" i són apostes que "encara han d'anar madurant i agafant recorregut", ha opinat. No obstant això, ha explicat que aquestes empreses treballen amb els formats ePub i el clàssic PDF, igual que el portal Edi.cat.

La potència del gegant Amazon i l'èxit que té Kindle als Estats Units fan pensar que el seu estàndard es podria acabar imposant, tot i que ePub hagi estat el més popular fins ara a l'estat espanyol. Segons Enric Faura, és el mateix problema que han tingut altres sectors abans d'arribar amb una estandardització, tal com va passar amb "la TV, la música i els vídeos". Al darrera de tot això hi ha, segons ell, "lluites empresarials importants per imposar uns determinats estàndards i, per tant, tenir mercats captius". No obstant això, segons ell, "al sector el que li interessa és anar a una estandardització i que no hi hagi un punt de venda dominant", fet que beneficia tant als venedors com als compradors.

Francisco Javier Gómez, de la consultora Nousmedis, creu que els formats ePUB i MOBI coexistiran en el futur pel que fa a llibres electrònics i explica que hi podria haver un altre estàndard per a publicacions digitals multimèdia, més pensades per ser presentades en una tauleta tàctil.

E-reader o tauleta tàctil?

Els experts apunten que els e-reader estan pensats per llegir llibres com poden ser una novel·la o un assaig. No obstant això, consideren que les tauletes tàctils com l'iPad -de la qual acaba de sortir al mercat la seva tercera versió- són més bones per a visualitzar continguts multimèdia, com poden ser revistes o diaris, ja que compten amb més resolució i presenten els continguts en color.

Adaptar la publicació al format digital

La consultora Noumedis recomana que la confecció d'un llibre en format digital no sigui un procés automatitzat perquè és un suport "completament diferent". És a dir, que no serveix el document electrònic que s'envia a la impremta. Segons Francisco Javier Gómez, convé adaptar-lo d'acord amb les possibilitats que ofereixen els lectors de llibres digitals: aprofitar les recerques que es poden fer a la xarxa, la interactivitat i la inclusió de continguts multimèdia.

El llibre digital, entre un 25% i un 30% més barat

Les obres en format digital solen ser entre un 25 i un 30% més barates que les seves versions en paper, segons ha explicat Enric Faura. Són uns preus que marquen els editors i que, a parer del director d'Edi.cat, és complicat fer-los baixar de manera considerable, perquè hi ha unes despeses fixes que no es poden evitar. No obstant això, Faura denuncia que l'IVA dels llibres en format paper sigui del 4% mentre que aquest mateix impost sigui d'un 18% en les versions electròniques. "Fins que no s'aconsegueixi igualar serà difícil veure baixades més importants de preu", comenta.

Com regalar un llibre digital per Sant Jordi?

Regalar un llibre digital per Sant Jordi és difícil d'escenificar. Segurament, si es té prou pressupost, el més fàcil és regalar un e-reader. Tot i això, hi ha diverses opcions per regalar publicacions. La majoria de botigues virtuals ofereixen l'opció de comprar cupons que es poden bescanviar per obres digitals. Per donar el regal, es poden embolicar aquestes targetes o bé enviar-les per correu electrònic o SMS, comenta Francisco Javier Gómez.

El paper no morirà

Faura i Gómez coincideixen en la visió de què el paper no morirà i que continuarà coexistint juntament amb es llibres electrònics. "Per una determinada tipologia de títols el paper té molt sentit', opina el director d'Edi.cat, alhora que afegeix que "no morirà així com pràcticament ha passat amb el vinil en el món de la música".

"El format més estable per llegir un llibre a la platja o a la piscina és el paper" opina Francisco Javier Gómez, de Nousmedis. Segons ell és per això que "mai podrà desaparèixer". Si bé és un gran defensor dels llibres digitals, observa que "un paper mai no es gasta, no té bateria, no s'ha d'endollar enlloc i es pot prestar".