Almenys dues entitats – el centre tecnològic Eurecat i la Universitat Politècnica de Catalunya– aspiren a gestionar el Centre de Formació Professional d'Automoció de Martorell (CFPA) i han presentat una sol·licitud a la licitació del Govern, segons han confirmat fonts de tots dos ens. Es tracta del segon intent de l'executiu de trobar un gestor pel recinte, que es va inaugurar fa sis anys, però porta tot aquest temps pràcticament buit.

L'any 2019, el Govern va convocar un primer concurs que, tot i les pròrrogues, va quedar desert. Un cop tancat el procés per presentar les sol·licituds, el Govern anunciarà dilluns quines són les candidates que compleixen els requisits i poden presentar ofertes formals.

Aquest dijous al migdia finalitzava el període per presentar les sol·licituds per presentar candidatura a gestionar el centre. En aquest primer pas, les entitats han hagut de presentar documentació relacionada amb la seva solvència financera i tècnica i l'administració ha de certificar si poden tirar endavant o no. En cas afirmatiu, podran presentar les seves propostes per fer-se càrrec del CFPA, que disposa d'un recinte de 10.000 metres quadrats.

Per evitar que es repetís el fiasco del primer concurs, aquesta vegada el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya va obrir una consulta prèvia amb el sector de l'automoció per consensuar les condicions i criteris i acostar-se a les expectatives de les possibles empreses licitadores. L'anunci de la licitació el va publicar el departament d'Empresa i Treball, a través del SOC, l'1 d'octubre. Els licitadors interessats en la gestió i explotació del Centre d'Automoció de Martorell tenien fins al dia 4 de novembre a les 14 hores per presentar les seves sol·licituds.

La Seat no es presenta

El Govern anunciarà dilluns quines són les candidates que poden presentar ofertes formals, perquè compleixen els criteris de solvència requerits. Posteriorment, s'analitzaran les ofertes i es decidirà qui passarà a gestionar el centre. L'automobilística més important de Catalunya, Seat, ha decidit no presentar-se al concurs tot i valorar que el centre pot ser "molt beneficiós pel sector de l'automoció", han confirmat fonts de l'empresa.

La companyia afegeix que ja ofereix formació a través de l'Escola d'Aprenents i als seus propis treballadors, amb partides que van arribar als 27,5 milions d'euros el 2020. El termini de la concessió serà de 15 anys, prorrogables 10 anys més, i es preveu que el Centre de Martorell es converteixi en un "referent". S'hi impartiria formació professional inicial, formació professional per a l'ocupació, i formació programada per les empreses, i destinada al sector de l'automoció. Així, l'oferta estaria adaptada a les necessitats concretes del sector.

Al centre també s'hi podrien fer altres activitats com promoure la cooperació i l'intercanvi amb altres centres de promoció nacionals i internacionals, desenvolupar i prestar serveis d'orientació professional i inserció laboral, promoure la innovació tecnològica i la recerca vinculada a la formació, activitats per a la sostenibilitat i la preservació mediambiental, etc.