El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha anunciat aquest divendres que les obres d'ampliació amb un tercer carril de l'eix Diagonal, entre Igualada i Vilafranca, estaran enllestides a finals del 2023. Els trams s'aniran posant en servei a mesura que quedin finalitzats durant el segon semestre de l'any que ve. El conseller ha visitat unes obres que són la principal inversió del departament en aquests moments, 79 milions d'euros. L'obra pretén millorar la fluïdesa i la seguretat, sobretot evitar la possibilitat del xoc frontal. Es construeix un tercer carril, i s'hi instal·la un separador central. Amb el primer es garanteix que hi haurà trams per avançar i amb el segon, la seguretat que fixa que tothom vagi en el mateix sentit de la marxa.

El conseller ha ressaltat que amb la construcció d’un tercer carril "reduirem d'una manera important el risc d'accident perquè els avançaments es podran fer en espais més segurs", en el marc del del pla 2+1 que està portant a terme el Departament.

L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, connecta el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. En el tram entre l'Anoia i el Bages no s'hi actua. Fonts del departament han recordat que la carretera està en servei des de fa més de 10 anys i en aquest període "ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària". A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi. En conseqüència, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, un 35% acumulat, amb un elevat percentatge de trànsit pesant, que pot arribar a superar el 12% en algun tram.

Dels 65 quilòmetres que té, 11 tenen dos carrils per sentit de la circulació i els 54 restants, un carril per sentit, que són els que acumulen mes accidents. En el tram de 31 quilòmetres entre Vilafranca del Penedès i Igualada, amb intensitats de trànsit que oscil·len entre 13.500 i els 23.000 vehicles/dia, la Generalitat té en marxa, des de la tardor de 2021, la construcció d’un tercer carril i la instal·lació d’un separador físic central entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d’Igualada i el desdoblament d’un tram entre l’enllaç de la Torre de Claramunt i Vilanova del Camí.

En els trams on no és possible ampliar el nombre de carrils, es reforçarà la separació entre sentits, una actuació que els tècnics defensen que ha de servir per a guanyar comoditat en la cnducció i seguretat. D’altra banda, es preveu la construcció i millora de camins laterals per a la circulació de la maquinària agrícola i .

De Vilafranca del Penedès a Cabrera d’Igualada

Aquest tram té una longitud de 21,6 quilòmetres. En aquest tram, s’implanta un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament al 50% per sentit. En alguns dels enllaços on no és possible ampliar el nombre de carrils, es mantindrà un carril per sentit i s’instal·larà un separador central físic.

Aquest tram es pot dividir en tres parts. D'. Olèrdola a La Granada, on el grau d’execució s’acosta al 70%, de la La Granada a Torrelavit, amb un volum d’obra executat del 40% i de Torrelavit a Cabrera d'Igualada, amb un grau d’execució del 65%

De Cabrera d’Igualada a la Torre de Claramunt

En aquest tram de 5 quilòmetres de longitud, en una primera fase es mantindrà la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia i els condicionants tècnics per la línia d’FGC que discorre en aquest àmbit. Ara, es reforçarà la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. També es milloraran els sistemes de contenció existents. Les obres s’iniciaran durant el primer trimestre de 2023.

De La Torre a l'enllaç d’Igualada

Aquest tram, de 4,5 quilòmetres, registra més de 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l’estiu. Per adaptar aquest àmbit de l’Eix al trànsit que té actualment i al creixement previst, alhora que millorar-hi la funcionalitat i la seguretat, la solució que s’adopta és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera actual. Actualment, els treballs estan a un 12% d’execució.

En paral·lel a les obres en marxa, el departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre l’enllaç de Vallbona d’Anoia i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.