El ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, va reconèixer ahir que és «impossible des del punt de vista legal» que el 155 alteri el model educatiu català, ja que s'hauria de «modificar la llei del Parlament», i això es fa «amb majories, no amb el 155».

Així ho va expressar en una entrevista ahir al diari ABC, on també va dir que segueixen examinant la sentència del Tribunal Constitucional, que va tombar la mesura de la LOMCE que obligava la Generalitat a pagar 6.000 per les famílies que volguessin escolaritzar seus fills en castellà en centres privats.

Tot i reconèixer que no podran modificar la llei, el ministre va defensar que seria «lògic, sensat i raonable» que el castellà fos llengua vehicular sent present en almenys el 25% de les classes.

Segons Méndez de Vigo, «que la llei parli del català com a llengua vehicular no exclou que el castellà també ho sigui». Perquè sigui així, argumenta que caldria que com a mínim una quarta de les classes hauria de ser en castellà. Tot i això, considera que amb l'aplicació de l'article 155 no es pot «alterar el model educatiu d'una comunitat autònoma, es posin com es posin». El ministre reconeix que això correspon a «les majories del Parlament i a les propostes que es facin» i que «cal respectar la llei bàsica».

En l'entrevista, Méndez de Vigo també mostra la voluntat del Govern d'«actuar i canviar les coses en conjunció amb les dues llengües», però diu que «cal veure com es fa per no trobar-se amb una sentència del TC». «No vull crear falses expectatives», va remarcar. Ara assegura que estan analitzant la sentència sobre la LOMCE «per veure quines iniciatives poden prendre parlant amb la comunitat educativa».

D'altra banda, el 33,5% dels docents catalans creu que el sistema educatiu ha millorat en els últims tres anys i el 36% considera que s'ha mantingut igual, mentre que el 30,6% diu que ha empitjorat. Així ho mostra la primera enquesta de l'Edubaròmetre de la Fundació Jaume Bofill publicat recentment sobre la confiança dels docents en el sistema educatiu.