El Govern català va aprovar ahir el decret que obliga a precontractar el servei d'un vehicle de lloguer amb conductor, els anomenats VTC, amb una antelació mínima de 15 minuts, una normativa que ja entrarà en vigor aquest divendres.

El decret aprovat per la Generalitat habilita legalment l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments a ampliar el termini de temps més enllà d'aquests quinze minuts previstos pel Govern fins a una hora.

Els taxistes de Barcelona van acordar la matinada del 24 de gener posar fi a la vaga a canvi que l'AMB, amb l'aval del Govern, imposés a les empreses de VTC, que operen amb plataformes com Uber o Cabify, un termini mínim d'una hora de precontractació. D'altra banda, els vehicles VTC que ahir encara ocupaven la Diagonal de Barcelona van marxar a al llarg de la tarda.

El decret del Govern no esmenta el termini d'una hora de precontractació promès per l'AMB, però sí que estableix una antelació mínima de 15 minuts, anunciada des d'un primer moment pel Govern, i habilita l'AMB a imposar aquest marge extra de temps d'acord amb les seves competències específiques. En concret, el decret ofereix aquesta possibilitat a l'AMB i als ajuntaments al·legant que aquests ens tenen competències sobre utilització del domini públic viari, gestió del trànsit urbà, protecció del medi ambient i prevenció de la contaminació atmosfèrica.

En roda de premsa després de la reunió del Govern, el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, va assegurar que el Govern «no regula a favor d'uns i en contra d'altres», sinó que «aclareix les regles del joc» entre taxis i VTC. Calvet va presentar el termini mínim de precontractació de 15 minuts com una proposta «responsable i proporcional», i «una oportunitat per a la convivència» entre taxistes i vehicles VTC.

El conseller va deixar clar que el decret no fa excepcions ni per al cas de l'aeroport de Barcelona ni per a altres grans equipaments, en entendre que els 15 minuts de precontractació són «perfectament anticipables per a l'usuari».

Una altra novetat del decret és que quan un ciutadà vulgui desplaçar-se amb un vehicle amb llicència VTC -un Uber o un Cabify, per esmentar les plataformes més conegudes-, la geolocalització de l'aplicació no podrà estar activa fins que s'hagi contractat el servei, encara que el Govern deixarà «un mes» de marge a les empreses de VTC per adaptar els seus sistemes tecnològics.

Per controlar que es compleix el decret, el Govern posarà en marxa aquesta mateixa setmana un registre de VTC on les empreses del sector hauran de donar-se d'alta i informar dels serveis que estan prestant els seus vehicles diàriament, així com de l'origen i destí dels trajectes.