El programa Empresa Jove Europea dóna continuïtat al projecte Cultura Emprenedora a l´Escola. La iniciativa pretén que els alumnes de secundària també tinguin contacte real amb el món de l´emprenedoria amb la creació d´una cooperativa. La diferència, però, és que els adolescents, en lloc d´elaborar ells mateixos els productes que vendran avui al mercat de cooperatives, han hagut de comprar-los a altres cooperatives de fora de Catalunya, que també participen en el projecte.

Els set instituts del Berguedà repeteixen, enguany, al programa. Un total de 151 alumnes que han creat 16 cooperatives i als quals s´han sumat els alumnes del Pla de Transició al Treball per primer cop. Una altra de les novetats respecte a l´any passat, segons ha explicat Eva Sallés, responsable del projecte, és que cada centre ha establert negociacions i intercanvis amb cooperatives de ciutats espanyoles i europees diferents. «L´any passat totes van intercanviar productes amb cooperatives de centres d´Astúries i Portugal, i enguany hi ha molta més varietat de procedències», i és que s´han afegit al projecte Múrcia, València, la Rioja, el País Basc i Itàlia, entre d´altres.

Josep Santasusagna és el portaveu de la cooperativa 5 Estrelles de l´institut de Puig-reig. Els dotze alumnes de tercer d´ESO han intercanviat productes amb cooperatives de Múrcia, Madrid i Itàlia. «Un cop vam saber quines eren les empreses amb les quals treballaríem, vam elaborar un catàleg de productes del Berguedà per poder-los oferir a la resta de cooperatives», ha explicat. Abans, ja havien creat els estatuts i les normatives de funcionament, a banda d´escollir els càrrecs.

Els joves han comercialitzat productes d´empreses locals, com neules o embotits, i han rebut especialitats de la resta de territoris amb els quals han col·laborat que avui vendran al mercat de Berga, com són les rosquilles i les melmelades. Per enviar els productes, han hagut de realitzar procediments previs, com la recerca de l´empresa de transports més competitiva. A més a més, han comprovat de prop quin és el funcionament d´una cooperativa en temps real.

Segons Olga Bahia, professora responsable de l´assignatura, «és una experiència molt enriquidora, perquè més enllà de treballar diverses matèries a la vegada, els suposa un aprenentatge molt gran a l´hora de treballar en equip i de solucionar problemes que surten sobre la marxa». Josep Santasusagna valora positivament la participació al projecte, tot i que destaca que «no és fàcil» i que hi ha hagut «complicacions» pel camí que no s´esperaven trobar.