Fa anys que es dedica al món de la docència. Queralt Gonfaus és matemàtica i professora d'ESO i batxillerat a l'escola Xarxa de Berga i és autora de diverses publicacions didàctiques sobre la seva passió: les mates. Els dos darrers materials han sortit de les aules i es troben a les llibreries, un fet que li fa especial il·lusió. «A l'escola on treballava de Barcelona, elaboràvem els nostres materials i dossiers de matemàtiques. Una tieta d'una alumna va descobrir un dossier meu i em van encarregar uns llibres sobre matemàtiques per a alumnes; i una editorial, arran d'això, em va proposar fer una col·lecció de guies didàctiques per a professors», explica. «Quan van aparèixer els llibres digitals em van demanar si podia muntar materials i activitats paral·lels també de continguts matemàtics».

Ara fa un parell d'anys li va sortir «una oportunitat diferent». Escriure un llibre dirigit a infants i joves per acostar-los al món de les matemàtiques. «Em va fer il·lusió veure que el llibre havia arribat abans a la llibreria Quatre Cantons que a casa», explica Gonfaus.

Mates del dia a dia és una publicació que pot enganxar, fins i tot, persones a les quals mai han agradat les mates. «Sempre faig el possible perquè els joves s'interessin per les mates», explica, «a classe i a fora». El llibre permet entrar-hi a través de curiositats del dia a dia que «ens demostren que estem envoltats de matemàtiques». Per exemple, quants paquets de fulls fan falta per omplir un camp de futbol? quants quilos de tomàquet es necessiten per a la festa de la Tomatina? o quantes hores dorm una persona durant tota la vida?, «són preguntes que fan despertar la curiositat, i el llibre inclou una resposta sense aprofundir molt en les matemàtiques, deixa el problema resolt», explica Gonfaus. La segona publicació de la mateixa col·lecció, Viatge al futur, deixa de banda les mates i parla de com serà el futur. «En aquest es plantegen curiositats com, per exemple, si d'aquí a uns anys encara seguirem utilitzant els bitllets, o s'explica què és el núvol d'Internet».

«Jo tinc 150 alumnes cada any, però tenir la sort que més persones puguin llegir els llibres i que puguin entrar en el món de les matemàtiques és genial per despertar més vocacions científiques», explica Gonfaus. «Ara treballem per potenciar més les ciències a l'aula, i els docents intentem fer-ho tan atractiu com podem, amb canvis als plans educatius que busquen formar els ciutadans del demà, en una societat canviant: busquem que es treballi en grup, que tothom aporti, que el professor sigui el guia perquè els nens adquireixin el contingut de manera més autònoma...», explica. «Jo m'ho passo molt bé fent classes i intento trencar estereotips que existeixen, com que les matemàtiques són difícils, a través de materials didàctics i atractius» com, per exemple, aquests llibres.