L´àvia materna es diu Carmen i va néixer al poble sevillà d´Herrera. La paterna va arribar al món a la localitat macedònia de Bukovo com a Menka. Unint els dos noms, la seva néta, la cantant Maika Makovski (Palma de Mallorca, 1983), ha creat un nom que sonarà molt en els propers mesos, CarMenKa. Un acrònim que simbolitza la fusió de les dues identitats de la reconeguda artista balear i dóna títol al projecte musical que ha merescut el 2n Premi Teresa Rebull de cultura popular i tradicional: la recompensa principal, al marge dels 5.000 euros que contribuiran en la producció, és l´estrena de l´espectacle resultant durant la propera edició de la Fira Mediter-rània de Manresa, concretament el divendres 6 d´octubre al vespre al teatre Conservatori.

«No vaig anar a Macedònia fins que tenia trenta anys, una mica tard», reconeixia Makovski ahir al migdia en la presentació del guardó a Manresa, acompanyada per Aleix Puig. Responsable del prestigiós Quartet Brossa, és el músic escollit per la mallorquina per fer créixer l´orquestra que ha de bar-rejar amb criteri els diferents universos sonors en joc.

L´estiu del 2014, «en un moment de canvi vital», l´artista va anar a cercar les arrels del seu pare. «Quan hi vaig arribar, em pensava que estaria tot el dia tancada en una habitació i escrivint música, però el que em vaig trobar és que la meva família em va segrestar i vaig descobrir una dimensió familiar que no havia viscut mai. El seu tracte era senzill, tendre...», va explicar: «vaig viure la música com mai abans, veient com ballen i com toquen aquella gent. Vaig plorar d´emoció molts cops. I, fins i tot, vaig aprendre una mica la llengua». Sintetitzant l´experiència, Makovski va afirmar que «vaig omplir una part de mi mateixa que fins aquell moment estava buida».

Després de Macedònia, la cantant també va viatjar al Canadà i va continuar acumulant un bagatge que l´any passat va abocar en el disc Chinook Wind. Una de les cançons de l´àlbum, en el qual va participar el Quartet Brossa, porta un títol prou significatiu del nou rumb: Makedonija.

Una rockera en la cruïlla

El Premi Teresa Rebull, que tributa reconeixement a una destacada figura de la cançó d´autor catalana, s´atorga a una producció musical de cultura popular i tradicional i és convocat per la Generalitat de Catalunya i la Fira Mediterrània amb la col·laboració de l´Espai Marfà de l´Ajuntament de Girona i la Fundació Casa de la Música del Gironès. En el finançament de l´espectacle també hi participa el Festival Connexions de Barcelona.

Andalusia, Macedònia... i les seves illes Balears? «Estic intentant trobar els límits del projecte. Les dues àvies són els dos pols», va apuntar Makovski, que agraeix la possibilitat que proporciona el premi de fer una estada a la sala La Mirona, de Salt, per polir la producció. CarMenKa s´anirà edificant sobre un grapat de cançons populars de les diferents cultures que formen el menú i les composicions pròpies que emergeixin de la capacitat creativa de Makovski.

«La Maika és una bèstia escènica», va dir Aleix Puig: «si al seu magnetisme hi afegim la suma de tradicions musicals d´aquest nou projecte, el resultat serà una bomba nuclear». Aquesta és la qüestió, i no és un tema menor.

Els qui l´han vist actuar en directe o han apreciat la participació en obres de teatre com Desaparecer, amb Juan Echanove interpretant textos de Poe, i Només són dones -amb l´actriu Míriam Iscla i la ballarina Sol Picó parlant de les preses del franquisme- coneixen a bastament la contundència i l´energia amb què s´expressa. «No puc renunciar al rock», va assegurar, «però tampoc vull cantar amb un accent andalús que no tinc». En aquesta cruïlla és ara la compositora mallorquina, que té un llarg estiu per nodrir tant el repertori que estrenarà a Manresa com la banda que l´acompanyi a l´escenari.

«La idea que planteja la Maika és tot un repte pel que fa als compassos», avisava Puig: «la música macedònia té uns ritmes tancats i beu de la música balcànica i gitana. El flamenc, en canvi, té el seus palos d´una manera molt naturalitzada. Hem de fer casar els dos estils i el de la mateixa Maika. El repte és excitant».

El director artístic de la Mediterrània, David Ibáñez, va saludar la presència de Makovski a la fira com una notable aportació a la programació per la dimensió musical que, amb els anys, ha assolit l´artista i va confessar que «la vaig veure per primer cop ara fa deu o onze anys a l´Apolo i no sabia qui era, però em va meravellar».

L´orquestra que bastirà instrumentalment CarMenKa serà formada per músics procedents del folk macedoni i andalús. Entre ells ja estan confirmats Jovan Milosevski (guitarra flamenca tambura i veu), Vangel Makovski (acordió, vents i kaval), José López (contrabaix) i Stevce Stojkovski (zurla gajda i kaval). D´aquest últim, Maika Makovski va explicar que «toca els instruments més arcaics». Un ingredient més per seguir la petjada del projecte que Makovski posarà de llarg en territori manresà.