El destacat escultor danès Björn Nörgaard (Copenhaguen, 1947) ha arribat avui a Manresa per participar en l’inici dels actes que tindran lloc a la ciutat en el marc del Centenari de Joseph Beuys (Krefeld 1921 – Düsseldorf 1986), considerat un dels artistes més influents de la segona meitat del segle XX per la transformació radical que va aplicar a l’art contemporani. Ho fa convidat pel projecte Manresa 2022 i amb l’objectiu de reivindicar —i exportar— la important influència que va tenir Manresa i Ignasi de Loiola en l’obra de Beuys.

Pel que fa a la performance Manresa 2022, ha assegurat que encara "ningú en sap res". Tanmateix, ha avançat que utilitzarà pissarres, on s'hi poden posar textos i dibuixos, i ha assegurat que li semblen un mitjà "molt interessant" per comunicar-se. Considerat un dels artistes més influents de la segona meitat del segle XX per la transformació que va aplicar a l'art contemporani, l'artista promourà una reflexió sobre l'acte d'escriure i de pensar. "Quan uses un bolígraf i paper per escriure només hi ha el teu paper i la teva mà, quan uses un ordinador algú ha creat l'algoritme, i algú guia el teu cervell. Mai facis servir l'ordinador quan pensis, usa'l després de pensar", ha recomanat.

Nörgaard ja va ser a Manresa el 1994, quan va protagonitzar una performance, juntament amb el compositor i músic Henning Chistiansen, per homenatjar Beuys i donar continuïtat a l'acció que l'artista alemany havia dut a terme a Düsseldorf una anys abans, el 1966, una acció artística que havia titulat 'MANRESA', influenciat per la vida d'Ignasi. Ara, Nörgaard tancarà el cercle. Aquella acció iniciada per Beuys el 1966 i continuada pel danès el 1994 es tancarà el març del 2022, coincidint amb els 500 anys de l'arribada d'Ignasi de Loiola a la ciutat. Per preparar-ho, Nörgaard farà una estada durant tota la setmana a Manresa, per tal de buscar localitzacions per a la performance del març i reinspirar-se.

Sense desvelar més detalls de la seva intervenció, l'escultor ha lamentat sobre el món actual que el planeta es troba en un estadi de competició lliberal, i que ara tot va només de despesa financera. D'altra banda, ha assegurat que es pot dir que als seixanta, la seva generació era una mica innocent, però que si es mira des del món actual, amb el canvi climàtic, potser eren vertaderament "realistes", veient el que ha passat en els darrers anys.

L'agenda de l'artista a Manresa

L’artista danès també farà trobades amb artistes locals de l’Escola d’Art (dijous, 18h) i amb alumnes de Batxillerat Artístic de l’Institut Lluís de Peguera (divendres, 10h) i participarà en la presentació del llibre ‘Joseph Beuys. Manresa, una geografia espiritual’ (Editorial Tenov), una publicació que reedita el contingut del llibre publicat el 1994 sobre l’acció ‘MANRESA’, i del qual se’n han fet versions en català, castellà i anglès amb l’objectiu de posicionar arreu la rellevància de Manresa i d’Ignasi de Loiola dins la biografia i obra de Beuys. Ben aviat es podrà trobar a les llibreries, a l’Oficina de Turisme de Manresa i al Centre Cultural el Casino.

 En aquestes trobades, l'artista ha avançat que, al contrari d'Ignasi de Loiola, no ensenyarà, sinó que parlarà amb els estudiants i hi intercanviarà idees. "Vull aprendre", ha assegurat. "Si no aprens quan ensenyes, és que no ensenyes", ha sostingut. Per a l'escultor l'ensenyament sempre ha d'anar en dues direccions. En aquest cas, ha avançat que farà als estudiants una demostració sobre l'ús dels metalls en diferents combinacions, i els farà experimentar "les sensacions" que cadascun dels metalls els transmet i com aquests permeten experimentar el món. L'artista ha definit aquesta proposta com un "exercici de comunicació no-verbal".

"Creus que el món és el que veus, però el llenguatge i el món són coses diferents", ha explicat. Per a ell, es pot canviar el món si es canvia el llenguatge que s'usa sobre el món, de manera que el que les persones veuen, no és el que diuen que veuen.

Manresa, una geografia espiritual

La presentació del llibre es farà aquest divendres 29 d’octubre a l’Espai Plana de l’Om (18.30h) amb Pilar Parcerisas i Llorenç Bonet de l’Editorial Tenov, i inclourà l’acció “Better late than never”, una performance del mateix Nörgaard que serà introductòria a l’acció que es desenvoluparà el març vinent, en la qual utilitzarà diversos materials relacionats amb la simbologia de Beuys i músiques d’un altre col·laborador de l’artista alemany, Henning Christiansen. Les invitacions per aquest acte es poden adquirir a través de kursaal.cat i manresa2022.cat.

Segons ha explicat la crítica d'art i comissària Pilar Parcerisas, de monografies sobre Beuys només n'hi ha unes tres, i totes són dels anys seixanta. "No hi ha estudis monogràfics", ha dit. Això fa que sigui important que hi hagi un registre "clar" del missatge que es va desprendre d'aquesta acció frontissa a partir de la qual ja no en va fer més i on ja va tenir clar que "tiraria per la via política i social".

El Centenari del naixement de Beuys se celebra aquest 2021 amb actes, activitats i intervencions artístiques a diferents ciutats d’Alemanya i d’arreu del món, des de Melbourne fins a Chicago, passant per Ankara, Estocolm, Tòquio i també Manresa.