El mestre igualadí Jordi Savall oferirà diumenge a la basílica de la Seu un concert per entrar en el món de Sant Ignasi. Acompanyat de La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI, Savall portarà a la capital del Bages un projecte creat per encàrrec de Manresa 2022 al festival Espurnes Barroques: la reconstrucció, a través de músiques i textos, de la biografia d’Ignasi de Loiola emmarcada en els esdeveniments històrics més rellevants del seu temps.

Com explica Manuel Forcano en el programa del concert, el primer dels quatre blocs en els quals es divideix comença amb el seu naixement: «amb una obra servada al Cancionero de palacio: un villancet del portuguès Pedro de Escobar. Els seus primers anys dedicats a les armes i a la vida cavalleresca culminen en la seva ferida en batalla que el portarà a demanar-se: «¿De què serveix guanyar el món, si al final perds l’ànima?» i que en música vindrà representada amb un altre villancet, en aquest cas, del lleidatà Joannes Ponce, que serví a la cort de Ferran el Catòlic. L’esclat violent de la reforma de Luter a Alemanya es mostra amb una cançó del neerlandès Heinrich Isaac, compositor de la cort imperial alemanya i creador de l’anomenat «estil septentrional» que impregnarà molts himnes de les futures esglésies protestants». Forcano recitarà de les «95 Tesis» de Luter.

El segon bloc d’Ignasi de Loiola. Vocació, èxode i èxtasi, continua Forcano, «és el de la renúncia, el pelegrinatge, l’ascetisme, l’èxtasi, la meditació espiritual a la cova de Manresa, la visita a Montserrat, el d’anar a besar les pedres de Jerusalem. L’arribada d’Ignasi a Manresa, el 1522, s’evoca amb una de les peces més cèlebres del Llibre Vermell de Montserrat, L’emperadriu de la ciutat joiosa, un cant de lloança a la Mare de Déu de principis del segle XIV. La meditació que el porta a idear els seus Exercicis espirituals ve musicada amb uns Laudes del compositor i organista anglès Christopher Tye». En aquest bloc, el mateix Forcano recitarà, precisament, un text sobre els Exercicis Espirituals d’Ignasi de Loiola, la seva obra principal, resultat de les experiències místiques i espirituals que va viure en la seva estada a Manresa.

El programa del concert de Savall a la Seu Alba Diaz

«La tercera etapa és la de l’estudi a París, la configuració d’un cercle d’amistats profundes i compromeses per fundar el nou orde, la constitució de la Companyia de Jesús, beneïda pel papa Pau III el 1540 el qual, en llegir les seves Constitucions, exclamà la cèlebre frase: Spiritus Dei est hic («Aquí hi ha l’esperit de Déu»). L’estada a França ve representada pel motet Benedic anima mea de Claude Sermisy, un dels més destacats compositors francesos de música sacra. L’aprovació de les Constitucions de la Companyia de Jesús i la convocatòria del gran Concili de Trento venen musicades amb el motet polifònic Popule meus del més cèlebre polifonista del Renaixement castellà, Tomás Luis de Victoria». Forcano, en aquest tercer bloc, llegirà, precisament, del «Text de la Regla o fórmula de l’Institut de la Companyia de Jesús».

La quarta etapa i final, apunta Forcano, és la de «l’expansió de la Companyia de Jesús amb el seu lema Ad maiorem Dei gloriam («A la major glòria de Déu»), i de la fundació del Col·legi Romà, representades amb la fantasia instrumental del compositor italià Girolamo Parabosco. La mort de Loiola el 1556 s’evoca amb la polifonia excelsa del gran compositor sevillà Cristóbal de Morales. La posterior canonització d’Ignasi de Loiola el 1622 pel papa Gregori XV permet introduir al concert músics barrocs com el mataroní Joan Pau Pujol amb l’himne religiós Deus tuorum militum, així com l’organista i compositor valencià Joan Cabanilles amb un tiento, forma musical que, de forma lliure, polifònica i contrapuntística, elevava les qualitats interpretatives dels diversos instruments participants, aquí amb el bell Pange Lingua. En aquest bloc, Forcano llegirà missives de Francesc Xavier sobre la Xina.

La Capella Reial de Catalunya

  • Èlia Casanova - Soprano
  • David Sagastume -Contratenor
  • Lluís Vilamajó - Tenor
  • Víctor Sordo - Tenor
  • Furio Zanasi - Baríton
  • Pieter Stas - Baix

Hespèrion XXI

  • Jean-Pierre Canihac, Lluís Coll - Cornettos
  • Béatrice Delpierre - Xeremia
  • Daniel Lassalle - Sacabutx
  • Joaquim Guerra - Baixó
  • Jordi Savall - Viola de gamba soprano
  • Lixsania Fernández - Viola de gamba tenor
  • Marc de la Linde - Viola de gamba baixa
  • Philippe Pierlot - Viola de gamba baixa
  • Enrike Solinís - Viola de mà