El tercer operador ferroviari d'alta velocitat a l'Estat -tot i que el segon en percentatge de freqüències assignades- es dirà Iryo. Ho ha anunciat aquest dijous l'empresa hispanoitaliana Ilsa, que utilitzarà aquesta marca comercial per explotar el 30% de totes les freqüències d'alta velocitat a Espanya. S'espera que els trens de la companyia italiana comencin a competir amb els de Renfe (a través de les marques AVE i AVLO) i amb els de la francesa SNCF (a través d'Ouigo) durant la segona meitat del 2022. El nou operador ha invertit fins ara 1.000 milions d'euros en el projecte i preveu generar 2.600 llocs de treball directes i indirectes. Espera captar 50 milions de passatgers en 10 anys.

En una primera fase Iryo preveu connectar Madrid, Barcelona, Sevilla, Màlaga, Còrdova, València, Alacant i Saragossa. Començarà a operar amb 20 unitats noves del model de tren ETR 1000 fabricats entre Itàlia i Espanya per Hitachi Rail en col·laboració amb Bombardier Transportation (ara grup Alstom). L'empresa assegura que s'han fabricat amb un 95% de materials reciclables i que estalvien un 80'% de diòxid de carboni per persona i trajecte.