Comprovar quin és l'impacte que la publicitat inserida en les aplicacions d'Internet té en els menors és l'objectiu d'un estudi que ha començat a elaborar un grup de professors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per orientar les polítiques de la UE.

El 75% dels menors d'entre 6 i 10 anys usa Internet de forma habitual i se sotmeten sense ser-ne conscients al bombardeig de la publicitat inserida cada vegada més en les aplicacions, sobretot en els jocs en línia de telèfons mòbils, i per això els experts d'Open Evidence, empresa formada per investigadors i professors de la UOC, busca determinar l'abast d'aquestes pràctiques a Europa.

Aquesta primera spin-off (empresa derivada)sorgida de la UOC acaba d'iniciar un estudi per a la UE que busca determinar quin impacte té en els nens l'ús de tècniques de màrqueting, a través dels jocs d'Internet, aplicacions i xarxes socials. A partir de les conclusions de l'estudi, que es coneixeran a final de maig del 2015, es faran recomanacions que poden derivar en mesures legislatives entorn d'aquest sector, orientades a pal·liar els efectes negatius de l'accés a Internet en nens i famílies.

L'estudi està dirigit per Cristiano Codagnone, investigador de la UOC, qui ha advertit que els nens són vulnerables a pràctiques publicitàries, sovint molt agressives, entre les quals hi ha les denominades product placement under games (emplaçament de productes en jocs)i advergames (jocs publicitaris). "Una de les principals característiques d'aquests jocs és que faciliten que els nens facin compres per poder seguir jugant o pujar de categoria, sense el necessari consentiment dels seus progenitors, i és en aquest punt en què la UE estudia l'adopció de polítiques que regulin i controlin aquestes pràctiques", explica Francisco Lupiáñez, professor de la UOC i soci d'Open Evidence.

L'estudi analitzarà la resposta de nens anglesos i espanyols davant diferents accions publicitàries mentre estan connectats a jocs.