La contaminació provocada per l'arribada dels grans creuers a les terminals del Port de Barcelona afecta la qualitat de l'aire de la Ciutat Comtal i fins i tot arriba a uns 400 quilòmetres més enllà, fins als Pirineus, segons van denunciar ahir organitzacions ecologistes i de veïns. María García, d'Ecologistes en Acció de Catalunya, el doctor Axel Friedrich, de la Unió per a la Cconservació de la Naturalesa i la Biodiversitat (Alemanya), i el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona, Lluís Rabell, van presentar ahir en roda de premsa els resultats dels mesuraments de la qualitat de l'aire que van fer ahir al matí al port barceloní.

Axel Friedrich va assegurar que s'han mesurat concentracions de fins a 428.000 partícules ultrafines per centímetre cúbic a prop de les terminals de creuers del port, que ahir al matí acollia cinc creuers. Aquests nivells superen, molt de lluny, la concentració de partícules que es poden donar en un carrer amb un alt nivell de circulació de vehicles, com l'avinguda Meridiana de Barcelona, que té entre 20.000 i 30.000 partícules, va explicar. Una ciutat com Berlín registra al centre una concentració d'unes 6.000 partícules en suspensió, va precisar l'expert alemany. Aquesta denúncia es va fer pública ahir coincidint amb l'inici del Congrés GreenPort a Barcelona, on s'analitzaran les repercussions mediambientals dels creuers i altres transports marítims de les ciutats portuàries, entre altres aspectes.

El responsable de Medi Ambient del Port, Jordi Vila, va assegurar, de la seva banda, que la institució estudia des del 2006 les dues alternatives més viables perquè els creuers no contaminin l'aire: la connexió a la xarxa elèctrica o canviar el combustible de gasoil a gas. Segons Vila, la millor opció és el gas, ja que el port té grans dipòsits d'aquest combustible, però de moment seria difícil d'aplicar, ja que només un vaixell de creuers, al Mar Báltico, està preparat per funcionar amb gas.

Les emissions dels vaixells afecten la salut humana, l'agricultura, els ecosistemes i contribueixen al canvi climàtic, va precisar l'ecologista, que va afegir que els vaixells creueristes mantenen sempre els motors en marxa per mantenir tots els sistemes elèctrics funcionant mentre estan atracats al port.

Els barris pròxims al port de Barcelona són els que resulten més afectats per aquesta contaminació de l'aire, si bé s'ha constatat que les emissions arriben fins a uns 400 quilòmetres més enllà i fins i tot fins als Pirineus.