Científics de l'Institut de Ciències del Mar del CSICi de les universitats de Mont-real i Laval (Canadà) han descobert bacteris a l'oceà polar Àrtic que s'il·luminen amb una proteïna fotoactiva per sobreviure en la foscor de la llarga nit polar. L'investigador Carles Pedrós Alió ha explicat que hi ha bacteris que capturen l'energia de la llum solar per sobreviure a través de la proteorodopsina (PR), que permet al bacteri créixer i orientar-se. "El que s'espera és que els bacteris expressin aquesta proteïna quan la necessiten, és a dir, quan hi ha llum, però no quan hi ha foscor", ha dit Pedrós, però han descobert que alguns bacteris de l'Àrtic segueixen expressant la proteorodopsina durant els mesos d'hivern, en la llarga nit polar. "Potser -ha aventurat Pedrós- els bacteris aprofiten la sensibilitat a la llum de la proteorodopsina per acostar-se als animals marins com peixos, crustacis o calamars, que amb molta freqüència són bioluminiscents. Això els donaria l'oportunitat d'acostar-se a una font d'aliment durant l'època més difícil de l'any".