L'avió Solar Impulse II es va enlairar ahir de l'aeroport d'Al Batin, a Abu Dabi, capital dels Emirats Àrabs Units, per fer història fent la volta al món en 12 etapes sense combustible, propulsat únicament per l'energia solar. Amb la llum de l'alba, el pilot suís André Borscheberg va agafar els comandaments del prototip, el segon de la seva generació, i es va alçar silenciosament cap a la meta de la seva primera travessia, Masqat, capital del sultanat d'Oman, on va aterrar després de 12 hores de vol.

Aquesta "aventura solar" pretén marcar una fita històrica: recórrer 35.000 quilòmetres sense emprar una sola gota de combustible sòlid. Aquest periple, que es prolongarà durant cinc mesos, inclou dues etapes de cinc o sis dies, en què els pilots André Borscheberg i Bertrand Piccard, fundadors del projecte Solar Impulse, intentaran creuar els oceans Atlàntic i Pacífic. Amb la seva aventura pretenen conscienciar la gent sobre l'ús de "tecnologies netes i eficients" enfront dels contaminants combustibles tradicionals.

La nau, que superarà temperatures de 40 i -40 graus centígrads, té unes enormes ales de 72 metres d'envergadura -les d'un Boeing 747 Jumbo mesuren 68,5 metres-; encara que el seu pes és del voltant dels 2.300 quilograms. Està cobert d'una fina capa de fibra de carboni que acull 17.248 cèl·lules solars que li donen una autonomia de fins a cinc nits i cinc dies.

La velocitat màxima a la podrà navegar qual l'avió serà de 90 km/h al nivell del mar, i de 140 km/h en la seva altitud màxima, 8.500 metres, tot i que de fet anirà entre els 50 i els 100 km/h: a màxima altitud de nit i a 1.500 metres de dia. La cabina, hermètica, de 3,8 metres quadrats, guarda l'oxigen, el menjar, l'aigua, el paracaigudes i la resta de l'equip necessari per al pilot, i un seient ergonòmic que es reclina de manera que el seu ocupant pugui seure, estirar-i fins i tot fer exercici.

Aquest és el segon prototip. El primer, més lleuger i menys potent, va fer el primer vol el 2010 i va aconseguir viatjar 26 hores seguides i creuar Estats Units de costa a costa en cinc etapes.

Després de la seva primera etapa d'ahir fins a Oman, el Solar Impulse II deixarà enrere l'Orient Mitjà, un dels símbols de l'explotació dels combustibles fòssils, per volar cap als horitzons de l'Índia, Birmània i la Xina.

Posteriorment, els pilots sobrevolaran l'oceà Pacífic fins a Hawaii, Estats Units fins a Nova York, l'Atlàntic -amb l'esperança que la meteorologia els sigui benigna-, s'aturaran al sud d'Europa o al nord d'Àfrica, i tancaran la volta a Abu Dabi el juliol o agost.