La "cultura del control" i el "presencialisme" dificulten la flexibilitat horària en les empreses i les organitzacions, segons un estudi elaborat per la Fundació Factor Humà i la Iniciativa per a la Reforma Horària que es va fer públic ahir.

L'estudi Causes de les dificultats d'uns horaris més racionals ha estat elaborat amb consultes a 12 organitzacions públiques i privades de vuit sectors d'activitat econòmica diferents, i proposa una desena d'accions per avançar en la racionalització dels horaris per fer efectiva una conciliació personal, familiar i laboral.

Segons les conclusions a les quals ha arribat l'estudi, les organitzacions tenen valors i creences culturals associades al control, al presencialisme i la desconfiança que fan arriscades les polítiques de racionalització horària.

Segons va explicar la directora de la Fundació Factor Humà, Anna Fornés, l'estudi vol no només descobrir quines són les causes que dificulten uns horaris més racionals a l'entorn laboral, sinó també "ajudar a la posada en marxa d'aquestes polítiques que sabem que aporten valor a l'organització i a les persones".

En total, dotze organitzacions, empreses i entitats, com Leroy Merlin, La Caixa o la Universitat Pompeu Fabra, han col·laborat en aquesta monografia qualitativa que ha portat a terme Lluís Casado, que és expert en gestió del temps.

Lluís Casado assegura que "estem parlant d'una etapa emergent en què les organitzacions comencen a implementar polítiques estratègiques sobre el temps vinculades a la gestió eficaç que van més enllà dels departaments de Recursos Humans".

"S'estan produint canvis en les creences i els valors socials que visualitzen la vida més enllà de la jornada laboral. En aquest punt, els millennials tindran a curt termini un paper molt rellevant", augura Casado.

Una altra realitat que apunta l'informe sobre els canvis horaris és que el sector d'activitat en el qual es treballa condiciona el concepte del temps.

Segons Casado, "sempre quedarà un percentatge important de treballadors que no podran accedir a horaris més racionals, com els que estan vinculats a serveis sanitaris o al comerç. No obstant això, és més alt el percentatge dels que sí que podrien gaudir-ne si totes les organitzacions, siguin del tipus que siguin, implementen canvis". Defensa que una solució és que "l'organització comenci a considerar la salut i el benestar dels treballadors al costat dels resultats de l'empresa".

L'excés de reunions o la creença que tothom ha d'estar informat de tot, perquè és necessari decidir junts per evitar així el conflicte, són dos exemples que, per a Casado, "il·lustren bé les ineficàcies del nostre sistema, una mala interpretació del que significa la participació i tenir una visió col·lectiva". Entre la desena de propostes que suggereix l'informe figuren "acordar una definició del temps que inclogui els resultats i la salut" i "programes de sensibilització i formació en la matèria en totes les àrees operatives de l'empresa, és a dir, més enllà del departament de RH, que ja està conscienciat".

L'informe defensa, en les seves propostes, que s'ha de "combatre la cultura del presencialisme i implementar programes de sensibilització sobre la importància del temps no laboral".