Un 78 % de les persones que es van operar el 2016 de cataractes a l'Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa van realitzar el procés preoperatori via telefònica. Aquests sistema es va implantar el 2015. Llavors hi van participar un 70 % de les persones que s'havien d'operar. En total, en aquests dos anys s’han atès amb aquests sistema 2.043 persones. 889 el 2015 i 1.144 el 2016.

Segons la Fundació Althaia s'han evitat desplaçaments, s'han optimitzat recursos i ha permès augmentar un 25 % la xifra de visites ateses.

El nou circuit es va posar en marxa després de constatar que el 56 % de la població del Bages, Berguedà, Solsonès i Cerdanya que és atesa per cirurgia de cataractes a Sant Joan de Déu de Manresa té més de 75 anys. «És un grup envellit que habitualment requereix l'acompanyament de familiars a les visites».

A partir d'aquí Infermeria de la Fundació Althaia es va replantejar canviar el circuit de valoració del pacient en la visita preoperatòria i va posar en marxa la consulta no presencial i fer-la via telefònica.

D'aquesta forma un cop el pacient és visitat per l'oftamòleg, que és qui fa la petició de cirurgia, aquest li indica la tècnica anestèsia que necessita i li fa entrega del col·liri preoperatori. En la visita no presencial la infermera fa la revisió de la història clínica del pacient i el truca per confirmar la medicació, saber antecedents mèdics i possibles al·lèrgies. També per detectar possibles factors de risc i explicar al pacient la preparació per a l'operació. Després de la trucada s'envia una carta per reforçar la informació que s'ha donat al pacient i, posteriorment, se'l cita per a la intervenció.

Segons Althaia, la cirurgia oftalmològica i, primordialment la de cataractes, ha anat derivant cap a unes intervencions mínimament invasives que es porten a terme amb anestèsia utòpica en forma de col·liri. Això més el fet que els professionals poden consultar la història clínica compartida, ha fet que es pugui tirar endavant la consulta no presencial d'infermeria.

La majoria de la població atesa per aquest sistema és de fora de Manresa. Un 99 % dels pacients va valorar com a perfecte o molt bona l’assistència rebuda i un 99,5% tornaria a repetir la consulta no presencial, segons dades d'Althaia.