El bus urbà de Manresa va superar els 2 milions de viatgers l'any passat, concretament 2.043.825.

Des del 2011 totes les xifres d'utilització es mantenien per sota dels dos milions, però el 2018 van superar aquesta barrera i no només això,sinó que les dades del primer semestre d'enguany mostren un increment del 8%, així que tot apunta que es tancarà l'any amb una quantitat superior a la ja esmentada de 2.043.825 del 2018.

La utilització remunta de mica en mica des del 2014. L'any 2015 el van fer servir 1.740.101 viatgers; el 2016, 1.836.062 i el 2017, 1.921.893. Així que cada any des que la utilització va tocar fons la demanda ha anat recuperant gruix.

Però cal tenir en compte que el bus urbà de Manresa va arribar a ser utilitzat per gairebé 2.250.000 viatgers el 2008.

Així que l'impacte de la crisi es va traduir en una davallada de gairebé 600.000 viatgers, concretament 572.821 si posem de costat les dades d'utilització de l'any 2008 i les del 2014.

Cada any després del 2008 i inclòs el 2014 la xifra d'utilització s'aprimava. El 2014 va ser punt d'inflexió i, com ja s'ha dit, el 2015, 2016, 2017 i 2018 la utilització ha pujat.

Ara queda esperar que es mantingui aquesta remuntada i veure si a final d'any s'arriba a igualar o, fins i tot, superar els 2.246.557 viatgers del 2008.

El regidor d'Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López, ha explicat que la valoració positiva del servei de bus urbà s'ha traslladat al grau de satisfacció dels usuaris, ja que el 2018 ha obtingut una nota de 8,2 sobre 10, la millor qualificació des que es van iniciar les enquestes d'Índex de Satisfacció del Client.

El detall d'aquestes dades així com de totes les mesures en marxa per fomentar la mobilitat sostenible i saludable han estat presentats pel regidor en una compareixença de premsa a la parada de bus del carrer Pau Casals (entre Amadeu Vives i Lluis Millet, davant supermercat Llobet).

Durant el 2018 destaca especialment la línia 8 (Perimetral-estacions) amb el 37% del total de viatgers (764.316), i un increment acumulat del 32% els darrers 4 anys.

La línia 1 Balconada ja supera els 540.000 viatgers (amb un increment del 7,7%) i la línia 2 La Parada (amb un 5% d'augment, arriba als 417.643 viatgers).

El regidor ha remarcat que enguany s'han congelat les tarifes del bus urbà. A més, per tal de fomentar l'ús del servei també s'han continuat realitzant promocions diverses, com la gratuïtat per Sant Jordi o per Festa Major (bus nocturn), i diversos reforços en dies de comerç obert. També s'han instal·lat marquesines a diverses parades: Palau Firal, Lacetània i Piscines.

Millores a les línies als recorreguts de les línies 4,5 i 8

El maig de 2018 es va realitzar millores al servei que van afectar a les línies 4, 5 i 8, amb canvis de recorregut i freqüències amb un bons resultats.

La línia L4 - Línia Font-Valldaura va a passar a anomenar-se Font-Valldaura-Congost. En aquesta línia es va modificar l’itinerari, mantenint la freqüència de pas cada 20 minuts. El bus passa pel carrer Bilbao, amb una nova parada a plaça Sant Jordi, i les tardes dels dies lectius (de dilluns a divendres) s’allarga el recorregut de la línia, connectant diversos barris de la ciutat amb la zona esportiva del Congost.

L’objectiu era que els centenars d’escolars i també adults que practiquen esport al Congost poguessin desplaçar-s’hi en bus. En aquest sentit, s’han realitzat campanyes de comunicació per tal d’informar als joves de fins a 16 anys que poden fer servir la targeta T16, un títol que només s’ha de comprar una vegada (35€) i que permet fer viatges gratuïts fins als 16 anys.

Tot i que els primers mesos el número de viatgers d’aquesta línia amb parada a la zona esportiva no s’havia incrementat significativament, aquest 2019 ja s’observa un increment per sobre del 9,3%. (amb una mitjana de 13.777 viatgers mensuals). La parada de bus Congost està adreçada als usuaris de la zona esportiva o altres activitats de la zona del polígon del Pont Nou, així com per persones que deixin el vehicle a l’aparcament dissuasiu del Congost i es dirigeixin a altres punts de la ciutat.

La L5- línia Sant Pau - Viladordis- Dolors va modificar l’itinerari, passant per la Renfe, l’estació d’autobusos o el polígon dels Dolors, amb noves parades, entre altres, al Centre Tecnològic, al Palau Firal i a l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI). En aquest cas també es va ampliar l’horari (amb una expedició més al vespre) per tal de donar servei a tot l’horari de l’EOI i amb retorn a l’estació de la Renfe. Els resultats d’aquesta línia han estat molt bons. Amb un increment acumulat del 27,1% (amb una mitjana de 4.151 viatgers mensuals).

La línia L8 - Perimetral és la més utilitzada del bus urbà de la ciutat, transporta al voltant del 38% dels viatgers de tot el servei, amb un increment molt important els darrers anys. Per aquest motiu, es va dotar amb un nou vehicle aquesta línia, passant de 4 a 5 vehicles diaris, per tal de millorar les freqüències en hores punta en dies lectius (de 15 a 14 minuts) i també en dies no lectius (de 20 a 15 minuts). Els resultats d’aquesta línia han estat molt bons. Amb un increment acumulat del 12,6% (amb una mitjana de 72.126 viatgers mensuals).

Índex de satisfacció del client

La valoració global del servei ha obtingut el 2018 la millor valoració des de que es va iniciar les enquestes ISC (Index de Satisfacció del Client), obtenint un 8,2 sobre 10.

En aquesta enquesta es valoren diversos aspectes del servei com ara : la presència, amabilitat dels conductors i la informació del servei (amb resultats superiors al 8,5); la neteja, el recorregut, la comoditat, la seguretat, la puntualitat, el preu del bitllet i la freqüència. Aquest any, la freqüència de pas i la neteja han obtingut les valoracions més altes des que es fa l’ISC (2005).

El 87% dels usuaris són de Manresa i la parada més utilitzada com a origen / destí és la de Guimerà.

Els enquestats destaquen com a aspectes que han millorat més els nous busos híbrids (25%) i la freqüència de pas (14%).

També cal valorar que el 96% dels usuaris han valorat el servei positivament.

Bus a 1 euro durant la Setmana Europea de la Mobilitat

Per tal de promocionar l’ús de nous clients al bus urbà de la ciutat, aquesta setmana -del 16 al 22 de setembre-, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, s’ha estrenat una nova promoció dirigida precisament a aquests nous usuaris. Durant tota la setmana de la mobilitat el preu del bitllet senzill és a 1 euro, la meitat que la resta de l’any.

Per a fer la comunicació d’aquesta promoció s’ha realitzat una campanya amb vinils a busos i marquesines.

Altres actuacions a destacar darrer trimestre del 2019

Durant aquest 2019, la regidoria de Mobilitat té en marxa un munt d’iniciatives adreçades estimular un comportament ciutadà, en relació amb l’ús del vehicle, compatible amb el desenvolupament urbà sostenible i més saludable, en particular amb la protecció de la qualitat de l’aire, la prevenció d’accidents de trànsit, la reducció d’emissió de gasos que provoquen l’efecte hivernacle i el consum racional dels recursos energètics.

Enguany, l’Ajuntament continua amb el projecte “Viatjo amb tu: formació en transport públic a instituts”. Aquesta formació, que ja fa uns anys que es realitza, es dirigeix a tots els estudiants de la ciutat de primer de ESO. Consisteix en una sessió d’una hora a l’aula on s’explica com anar en transport públic urbà per la ciutat: línies, horaris, títols de transport, ...

Així mateix, segueix amb el projecte “Camí escolar”, una iniciativa per promocionar l’autonomia personal i modes de transport més sostenibles per arribar als centres educatius. Es convida a totes les escoles de la ciutat de primària a realitzar per un dia el darrer trajecte del camí escolar a peu. Cada escola tria un punt de trobada i des d’aquest, totes les famílies que ho volen deixen els nens i nenes que aniran acompanyats per mestres i/o pares fins a l’escola.

Mesures de seguretat viària a passos de vianants

L’Ajuntament de Manresa té l’objectiu de millorar la seguretat viària, sobretot als passos de vianants i per aquest motiu té la previsió d’incloure en els pressupostos del 2020 una partida destinada específicament a aquest objectiu. L’objectiu és reduir l’accidentalitat d’algunes zones, amb la col·locació de passos elevats, millores en la senyalització o visibilitat, etc. Aquestes millores s’afegeixen a les actuacions que es duran a terme aquest mateix any de millores de seguretat viària en itineraris de vianants i cruïlles, i a l’actuació que es durà a terme pel fet d’haver estat un dels projectes escollits als darrers Pressupostos Participatius. Es tracta de la proposta ‘Manresa a pas segur’, del Montepio de Conductors, que preveu instal·lar passos de vianants intel·ligents i il·luminat s i elements de detecció de velocitat pedagògics per ajudar a reduir els riscos i la sinistralitat de vianants i conductors.

Ampliació de la T-16 fins als 18 anys, en estudi

Una de les accions que l’Ajuntament de Manresa estudia per implementar aviat és l’ampliació fins als 18 anys de la vigència de la targeta T-16. Es tracta d’un títol integrat que s’adquireix només una vegada, a un preu de 35 euros, i que permet fer viatges il·limitats als joves de fins a 16 anys. La idea seria cobrir també la franja dels 16 als 18, una edat en què l’ús del transport urbà també és important, ja que molts joves d’aquesta franja fan estudis secundaris en centres d’ensenyament de la ciutat. D’aquesta forma es promou l’ús del transport públic als joves, que al ser-ne coneixedors, el poden utilitzar posteriorment com a forma habitual per als seus desplaçaments per la ciutat.

Nou Pla de Mobilitat i transformació del carrer Guimerà

Totes aquestes accions per tal de millorar l’ús del transport urbà, incrementar les zones per a vianants, etc, es veuran reflectides al nou Pla de Mobilitat. L’Ajuntament té previst a l’exercici 2020 encarregar el pla, que ha de substituir l’actual, vigent des de l’any 2011.,

Un dels aspectes del pla serà la futura transformació d’un espai emblemàtic com el carrer Guimerà. L’Ajuntament té previst que el vial funcioni parcialment com a illa de vianants a l’entorn de les festes de Nadal, com un primer pas per, en el futur, consolidar l’objectiu de convertir l’espai en una zona de prioritat per a vianants. Els detalls s’hauran de concretar en el projecte, que es preveu encarregar el 2020.