El centre solsoní qüestiona el model escolar clàssic que encara es basat en un ensenyament molt memorístic i pautat. Ara que han transcorregut 50 anys, el canvi és present i profund.

Com valora aquests 50 anys d'escola pública al servei de la ciutat de Solsona

Valoro molt positivament tota la trajectòria. Jo, sí que és cert, tinc poca perspectiva, ja que no vaig ser alumna de Setelsis.

Quants alumnes tenen matriculats actualment a l'escola?

Uns 400 alumnes aproximadament, de tres a dotze anys.

I quants hi ha professors al claustre?

El claustre actual de professors està format per 35 membres.

Partint del cinquantenari tot just culminat amb la festa de final de curs, quines són les línies de futur que es planteja l'escola?

Venen molt lligades al programa Escola Nova 21, és a dir, resoldre necessitats de la societat actual i fomentar l'esforç, l'esperit crític i artístic a partir de metodologies globalitzades.

Vau ser un dels 30 centres seleccionats per arrencar el projecte Escola Nova 21. Per què vau decidir adherir-vos-hi?

L'equip directiu actual volíem prosperar en innovació educativa i vam decidir que seria un bon acompanyament. És un neguit i un sacseig pedagògic que ens va semblar que ens facilitaria la dinàmica escolar.

Com evoluciona el projecte?

És molt fluid perquè ens atrau molt el fet de compartir amb altres centres més enllà de la comarca. Per tant, ens permet obrir la mirada i visitar escoles impulsores, que fan el mateix que volem fer nosaltres però han començat abans el procés de canvi.

A banda d'investigar metodologies, els centres també us visiten?

Exacte. De la mateixa manera, que acudim a diferents centres impulsors, ells també ens visiten. Es tracta d'un intercanvi recíproc amb la finalitat de posar en marxa propostes i millores de canvi.

Quines tècniques avançades d'ensenyament apliquen?

Treballem metodologies globalitzades, l'aprenentatge basat en projectes i el treball cooperatiu. Es treballa per comunitats de petits, grans i mitjans. Cada comunitat s'organitza en funció de les necessitats, per exemple, els petits treballen els microespais. A banda, els mitjans han creat l'espai geometria per gaudir de les matemàtiques, entre d'altres.

Prosperen aquestes metodologies?

Estem avançant. Hi ha canvis que ja tenim molt implementats però n'hi ha d'altres que són projectes tractor, que consisteixen a trobar diferents dinàmiques que puguin ser útils per redissenyar o bé per implementar o suprimir. A partir del curs vinent, es treballarà en funció dels projectes tractor. Creiem que serà d'allò més enriquidor.

I la formació del professorat basant-se en el bon funcionament del projecte?

És una de les prioritats i dels factors que garanteixen el bon desplegament del projecte. Aquest curs s'han dut a terme les residències, ofertes pel programa, a partir de les quals alguns mestres han pogut fer estades en altres centres . En el nostre cas, tres professors de Setelsis han pogut fer residències en centres impulsors.

Què cal reforçar més acadèmicament?

Penso que tenint en compte que ens trobem immergits dins la societat de la informació, encara més, de la sobreinformació, cal treballar la cerca a Internet i la selecció de la bona informació. És a dir, saber discernir.

Arriba l'estiu. S'atura el programa?

No s'atura, de fet, durant la primera setmana de juliol farem una formació interna al claustre i seguirem amb una trobada a Barcelona on ens reunirem tots els centres de la mostra per tal de configurar els projectes d'Escola 21.

Sent part del programa, creuen que el que s'ha fet fins ara no ha estat suficient, o bé no s'ha fet correctament?

Veiem que el que s'ha fet anteriorment ha estat correcte i ha anat evolucionant, però potser no al ritme que ha evolucionat la ciutat.

Escola Nova 21 és treball en xarxa.

I tant, i és una absoluta garantia d'èxit. És a dir, ens fa veure clar que cal fomentar l'intercanvi sobre la manera d'aplicar metodologies cada vegada més.

Per tant, creu que el sistema necessita una transformació urgent del conjunt escolar actual?

Sí, totalment. L'escola s'ha d'adaptar més a les demandes reals de la societat, la qual cosa s'ha defugit durant molts anys. Pel que fa al nostre parer, no és res més que atendre les necessitats del present i treballar el futur.