Un total de 77.323 alumnes d´educació primària realitzen aquest dimecres i dijous la prova d´avaluació de sisè de primària, que avalua el grau d´assoliment de les competències bàsiques en acabar l´etapa. La prova s´aplicarà de manera simultània a tots els centres que imparteixen educació primària de Catalunya, que en aquesta edició seran un total de 2.239 centres. D'aquest total d'alumnes, 5.537 (el 7%) són de les escoles de la Catalunya Central.

La prova, que s´aplica per vuitè any consecutiu, enguany compta amb 3.394 aplicadors que en controlaran la correcta realització i amb 1.038 correctors que en faran la correcció. Aquesta prova la dissenya el Consell Superior d´Avaluació del Sistema Educatiu.

Es distribueix en quatre sessions, dues cada matí, d´acord amb les quatre competències avaluades. En la primera s´avalua la competència en llengua catalana i la competència matemàtica (i aranès a la Vall d´Aran, que faran 67 alumnes); i en la segona, la competència en llengua castellana i en llengua estrangera -un total de 76.895 alumnes faran la prova en anglès i 428 en llengua francesa-.

La prova està formada per quatre quaderns, també d´acord amb les matèries avaluades: competència lingüística en llengua catalana, competència lingüística en llengua castellana, competència lingüística en llengua estrangera i competència matemàtica. L'alumnat de la Vall d'Aran té un quadern de competència lingüística en llengua occitana (aranès). Cada quadern consta del corresponent full de respostes.

Els quaderns de llengua catalana i castellana avaluen la comprensió lectora -obtenció d´informació, interpretació i reflexió-, l´expressió escrita -lèxic, claredat d´idees i morfosintaxi, entre d´altres- i l´ortografia a través d´un dictat. El de llengua estrangera avalua la comprensió lectora i oral mitjançant ítems tancats i l´expressió escrita amb l'elaboració d'una breu redacció per mesurar la competència discursiva i lingüística. Finalment, la competència matemàtica avalua l'habilitat de l'alumnat per comprendre i interpretar diferents tipus d´exercicis i problemes, amb ítems referits a la numeració i càlcul, l´espai, mesura i lectura de gràfics, i les relacions i canvi.