El compositor berguedà Joan Casas s’ha encarregat de canviar la història d’aquesta peça i, a través del suport del Centre Robert Gerard, que fomenta la recuperació del patrimoni musical de Catalunya amb el suport de la Generalitat, ha impulsat aquest projecte.

El compositor berguedà ressalta que El timbaler del Bruc, a més de ser enregistrat per primera vegada, és «la primera sarsuela de Catalunya que es grava després de 40 anys. L’última va ser ‘La legió d’honor’ de Rafael Martínez Valls. Feia anys que es parlava de fer-ho i ara la Generalitat dóna un impuls per recuperar aquest patrimoni». De fet, Casas no només ha participat en aquest primer enregistrament, que és previst que surti a la venda el proper mes de març, sinó que pren part d’una col·lecció molt més ambiciosa que vol recuperar el patrimoni musical de Catalunya en l’àmbit de l’òpera i de la sarsuela. El timbaler del Bruc és només la primera peça d’un projecte que vol continuar amb la gravació d’obres com Boris d’Eukàlia, del mateix Martínez Valls. «Aquest autor té altres peces en català, a més de les conegudes com ‘Cançó d’amor i de guerra’ i ‘La legió d’honor’. També hi ha altres cançons d’autors catalans que per circumstàncies històriques no han sortit a la llum i que ara podrien fer-ho», comenta Casas.

De moment, el disc d’El timbaler del Bruc tot just s’està masteritzant. A més d’impulsar el projecte, Casas ha exercit de productor artístic i de director assistent de l’àlbum, al costat de Salvador Brotons, que ha dirigit la Coral Sant Jordi i l’Orquestra de l’Acadèmia del Liceu. En la interpretació, destaquen el tenor David Alegret, la soprano Ruth Nabal, el baríton Lluís Sintes i la parella còmica Mireia Casas i Dalmau González. En total, han participat en el projecte prop d’un centenar de persones que van estar enregistrant aquesta sarsuela durant la setmana passada al teatre dels Salesians d’Horta, a Barcelona. Per a Casas, El timbaler del Bruc «és una obra molt ben acollida, perquè parla de coses de la terra i, a més, ho combina amb una història d’amor. Pel que fa a l’apartat musical, la composició és senzilla, però al mateix temps entra molt bé i està molt ben feta. No és fàcil fer peces com aquesta, però el resultat és òptim i la instrumentació, molt bona».