Experts diuen al congrés d’acústica a Manresa que el dret al descans cada vegada té més pes

El debat central de la primera jornada sobre el dret a l’oci enfront al de no haver de marxar de casa perquè hi ha un concert al costat evidencia que, en casos que han arribat als jutjats, com podria passar amb el de l’Alternativa, les sentències acaben afavorint els veïns

Gemma Camps

Gemma Camps

Qui té més dret: el veí que vol descansar o el ciutadà que vol gaudir d’un concert al costat de la casa del veí que vol descansar? És el que va analitzar en profunditat i intentar respondre el debat central, ahir, de la primera jornada del 5è Congrés d’Acústica de Catalunya, l’Acusticat, que acull Manresa fins avui. No hi va haver una resposta contundent, però sí la constatació que en el tema de la contaminació acústica cada vegada s’és més estricte a nivell de normativa i que en els conflictes que han arribat als jutjats, com podria passar amb el cas de l’enfrontament obert entre una comunitat de veïns de Can Jorba i la Festa Major Alternativa de Manresa, el dret dels veïns acaba pesant més.

L’Acusticat, que organitza el Departament d’Acció Climàtica cada dos anys, ha assolit a Manresa al rècord d’inscripcions, amb 413 persones apuntades a les diferents activitats que es faran entre ahir i avui, i al rècord d’empreses patrocinadores, amb dinou en total

La jornada d’ahir, que van obrir a les 9 del matí les intervencions institucionals, va tenir l’epicentre en el debat sobre la compatibilitat dels actes festius a l’aire lliure amb el descans dels veïns, celebrada a la sala gran del Kursaal, que van seguir un centenar de persones. Hi van intervenir Xavier Torras Carreño, del Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica de la Generalitat; Yomara Garcia Viera, presidenta d’Abogados contra el Ruido; Belén Álvarez, de Gabeiras & Asociados, advocada de l’associació de festivals de música, i Jeroen Paymans, d’Axioma Consultors Acústics, responsables del Primavera Sound i de concerts d’U2, Bruce Springsteen, Metallica i Beyoncé, entre d’altres. Va moderar, Marc Marcè Casaponsa, director de Regió7, que en la presentació ja va avisar que «veïns, soroll i festa és un triangle diabòlic» i va recordar el conflicte obert entre veïns i Alternativa que es viu a Manresa. 

En la primera part de l’acte, Torras va explicar fil per randa com funciona la petició per fer un acte festiu a l’aire lliure, que és una competència municipal. Va parlar de la normativa vigent i del nou Reglament de la Llei 16/2002 de protecció contra la contaminació acústica que «és més proteccionista» pel que fa als drets dels veïns i, per tant, va admetre «més polèmica». 

Així ha estat el Congrés sobre contaminació acústica Acusticat de Manresa

ACN

«No són equiparables»

Garcia va afirmar en la ponència que «fer un debat sobre la conciliació de l’oci amb el descans és un error perquè no són equiparables», i va recordar que la intimitat i la inviolabilitat del domicili són drets fonamentals que estan per damunt del dret a l’oci. Alhora, la lletrada va repassar casos -a Madrid, a Gran Canària al País Valencià...- en què el jutge ha acabat dictant la suspensió o bé el trasllat d’una activitat festiva i, per tant, donant la raó als veïns que van portar-ho als tribunals. 

En contraposició al que havia dit García, Ávarez també va fer referència a un altre dret fonamental contemplat a la Constitució. En aquest cas, el dret a la producció i creació de contingut cultural i artístic i al seu accés. Va desgranar les accions a escala internacional, europea, estatal i també a Catalunya -on va recordar que s’està treballant en una Llei de drets culturals- per defensar la cultura i va declarar que «el dret al descans no pot prevaler per sobre dels drets culturals» i que «cal tenir en compte cada circumstància concreta». Va incidir en l’impacte social, econòmic i pel que fa a la generació de feina del sector cultural.  

Calen unes regles clares

Per a Paymans, «els consultors acústics cada vegada tenen un paper més rellevant» perquè «hi ha hagut un canvi d’actitud» que fa que ser un promotor musical i muntar un concert ja no sigui «un xec en blanc». Com Álvarez, ell també va insistir en la importància del sector, que el 2023, a Espanya, entre festivals i concerts, va generar 600 milions d’euros. Va criticar la «dispersió de criteris» normatius de la situació actual i va reclamar «unes regles clares per facilitar les coses». Va lamentar que en aquest tema «s’ha anat d’un extrem a l’altre» i va dir que cal «buscar la compatibilitat».

En el torn del públic, on es va trobar a faltar més participació de persones afectades pel tema que es tractava, les intervencions es van centrar, sobretot, en aspectes tècnics, com ara el fet que encara es posin els altaveus a molta alçada reproduint el disseny dels concerts organitzats en estadis amb graderies on sí que fan falta. Paymans va destacar que «cada vegada es fan més esforços per confinar el soroll. També es va parlar de la «subjectivitat del soroll», apreciació a la qual va respondre García remarcant que «els decibels són avaluables. No són subjectius». I de la necessària educació en el tema des de ben petits. El nou Reglament de la Llei 16/2002 de protecció contra la contaminació acústica va tornar a sortir. Carles López, de l’organització de l’Acusticat, va animar a fer-hi aportacions. En la jornada d’avui, a 1/4 d’1 del migdia, farà un avançament del contingut del nou reglament.

El potencial del sector es fa mirar als estands que acull la sala petita del Kursaal

La sala petita del Kursaal acull estands d’empreses de l’Acusticat, que exposen el seu potencial en un sector que ha vist créixer les seves possibilitats en el mercat. 

Josep Girbau treballa a Gestión Maquinaria Técnica, de Sabadell. «Ens dediquem a vendre i llogar equips de diferents tipus a tota Espanya. De topografia, vibracions, prevenció de riscos, fuites d’aigua, fuites d’aire, inspeccions de canonades». És el primer cop que participen a l’Acusticat. «Creiem que és un bon mercat i hem vingut a conèixer nous clients».

Econ, explicava ahir el seu gerent, Eduard Sánchez, és una entitat «col·laboradora de l’administració en diferents àmbits». Dins del de la prevenció de la contaminació acústica, «ens dediquem a fer inspeccions i controls d’activitats i proves d’aïllament acústic en edificis i en activitats». Segons ell, tot i que els perjudicis de la contaminació acústica cada vegada es tenen més en compte, «no dona vots. No és popular. No és bonic dir que una activitat ha de parar. L’has de desenvolupar, però, sense afectar els demés i, si això passa, no es pot fer», remarcava.

Head Acoustics és una empresa Alemanya amb seu a Cornellà. El seu representant a Espanya i a Portugal, Sergio Herguedas, explicava que «fem equips de hardware i de software per a l’ordinador des de quatre canals fins a 600 amb la idea de poder conèixer com funcionen els productes a nivell acústic i ajudar el fabricant. Per exemple, en un vehicle, temes de rodament, del soroll del vent, del motor, del soroll interior... Captem el soroll i l’analitzem per arreglar el que no funciona».