Raül Viladrich és el nou president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC). Veí d'Olius i professor d'autoescola, és membre col·laborador de la càtedra de Formació i Educació Viària de la UAB. El 2010 va ser escollit president de l'Associació Provincial d'Autoescoles de Lleida.

Com a president de la FAC quins reptes té al davant?

Treballem amb les autoescoles i els organismes i institucions que tenen poder de decisió en el sector, com el Servei Català de Trànsit (SCT), per afavorir les mesures en vies i vehicles que possibilitin una mobilitat més segura i sostenible. Un dels meus objectius és el de potenciar el sistema formatiu a les autoescoles catalanes, malgrat que ja són de les millors de l'estat.

En quin sentit creu que poden potenciar la formació?

Hem de canviar el model formatiu conjuntament amb el SCT i les autoescoles que estan acreditades amb l'etiqueta de qualitat AeQ del Servei Català. En la formació per a l'examen teòric, l'objectiu no ha de ser memoritzar, sinó interioritzar els coneixements i sensibilitzar per evitar conductes de risc al volant.

La sinistralitat a les carreteres catalanes és alta?

Els morts per carretera van baixar l'11,5% a Catalunya el 2016 respecte al 2015, i s'hauria reduït més si no hi hagués hagut dos accidents múltiples com els de Freginals i Girona. Que vagi a la baixa vol dir que s'està fent feina.

Què preocupa més ara mateix a les autoescoles?

La falta d'examinadors és un mal endèmic. És molt preocupant. A la demarcació de Lleida, per exemple, ens trobem amb períodes molt dilatats de 3 o 4 setmanes en què no podem fer l'examen pràctic. El temps d'espera és molt gran i els futurs conductors són els més perjudicats.

Vostè és professor i director d'autoescola a Solsona. En què insisteix més als alumnes?

En la conscienciació. Ser conscient dels factors de risc i evitar-los, respectar els altres conductors, és el tot. És quelcom que a l'autoescola transmetem al futur conductor, però també a aquell que hi ve a fer reciclatge o a recuperar els punts del carnet.

Solsona és una bona ciutat per conduir?

Sí, crec que és una ciutat molt segura. Molt ben senyalitzada. Els últims anys s'ha anat treballant per instal·lar passos elevats i per la seguretat de les interseccions.

Què diria que diferencia més el futur conductor de Solsona del d'una ciutat més gran?

L'edat. Al territori necessites el cotxe tant si com no. Entre els nostres alumnes hi ha molts joves de 18 anys o a punt de fer-los. A Barcelona, la mitjana d'edat és més alta.

Està especialitzat en conducció eficient i vehicles elèctrics. Són els cotxes del futur?

Són el present. Hi ha vehicles elèctrics amb 400 quilòmetres d'autonomia. Però Espanya només ven el 0,2% dels cotxes elèctrics d'Europa.