Sumar exclou de l’amnistia els policies que cometessin delictes de tortura i contra la integritat moral

El dictamen de l’equip jurídic planteja incloure només els casos de lesions per "ús desproporcionat de la força"

La vicepresidenta espanyola i líder de Sumar, Yolanda Díaz, a l'acte a l'Ateneu Barcelonès.

La vicepresidenta espanyola i líder de Sumar, Yolanda Díaz, a l'acte a l'Ateneu Barcelonès. / x

ACN

La proposta de llei d'amnistia de Sumar inclou els agents de policia que haguessin comès delictes de lesions per "ús desproporcionat de la força" en el marc del procés. Però en deixa fora aquelles actuacions "susceptibles de ser qualificades de delictes de tortures i contra la integritat moral o de detencions il·legals d'autoritat o funcionari públic". Així consta en el dictamen que la formació de Yolanda Díaz ha encarregat a un equip d'experts en dret penal i que Jaume Asens ha presentat aquest dimarts a la tarda a l'Ateneu Barcelonès. El document recorda els tractats internacionals ratificats per Espanya i per això sosté que "estem davant d'un delicte imprescriptible que no és amnistiable". Ha estat enviat tant a ERC om a Junts.

L’informe elaborat per catedràtics i professors de dret penal recorda que les actuacions policials entre l’1 i el 4 d’octubre del 2017 “van ocasionar unes 1.000 víctimes de diversa gravetat” i destaca que hi ha 47 procediments penals oberts. Entre aquests, els cinc policies imputats per la pèrdua d'un ull de Roger Espanyol. Per altra banda, també assenyalen que les protestes contra la sentència del procés van deixar 438 lesionats i les manifestacions contra l’aplicació del 155, 117 ferits, un dels quals va perdre un testicle.

És en aquest context que la proposta de Sumar sosté que “qualsevol llei d’amnistia ha d’atendre una sèrie de limitacions materials”, establertes pel Conveni Europeu per a la protecció dels drets humans i de les llibertats fonamentals, la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea i la Declaració contra la tortura de l’Assemblea General de l’ONU. Són tractats ratificats per Espanya que estipulen la “prohibició absoluta” d’aquestes actuacions.

En canvi, segons el dictamen jurídic, sí que serien “amnistiades” les actuacions de la policia “encaminades a impedir la celebració” del referèndum de l’1-O o “el desenvolupament d’actes en defensa” d’aquesta consulta o contra “decisions governamentals o judicials”. Es tractaria dels delictes comesos pels funcionaris públics contra les garanties constitucionals i els delictes de lesions “quan hagin estat causats per un ús desproporcionat de la força”.

Detencions il·legals

La proposta d’amnistia de Sumar també deixa fora de l’àmbit d’aplicació d’amnistia les detencions il·legals, que descriu com “els supòsits de detenció en què el funcionari coneix des de l’inici de l’actuació que no hi ha base legal” per a justificar la privació de llibertat. “Són els supòsits, entre altres, en què el funcionari públic realitza la detenció al·legant desobediència, resistència o atemptat del ciutadà i és conscient de l’absència d’indicis objectius de criminalitat”, assenyala el document.

En canvi, el document sí que considera susceptible d’amnistia la “detenció ajustada a dret que, posteriorment, esdevé il·lícita”. És a dir, en aquells casos en què hi ha una causa legal que possibilitat la detenció però no es respecta algun dels drets constitucionals o processals del detingut”.

“Accions reivindicatives del dret a l’autodeterminació”

Més enllà dels cossos policials, la proposta presentada planteja que s’han d’amnistiar “totes aquelles accions i omissions executades per ciutadans reivindicatives de l’autodeterminació de Catalunya”. Hi inclou totes aquelles susceptibles de ser qualificades de delictes contra l’administració pública, contra l’administració de justícia, contra la constitució i contra l’ordre públic.

De la mateixa manera, també dona cobertura als delictes de lesions, amenaces, coaccions, descobriment i revelació de secrets, violació de domicili de persones jurídiques, danys, falsedats documentals i usurpació de funcions públiques”.

El dictamen presentat per Sumar subratlla que bona part dels processats ho estan per les protestes contra la sentència del procés. En aquest sentit, indica com més de 700 persones van ser imputades per manifestacions entre el 14 d’octubre i el 18 de desembre del 2018; que hi ha més de 250 causes per talls de carretera; que 50 càrrecs de la Generalitat “continuen sotmesos encara” a procediments penals per l’1-O o que més de 700 alcaldes van ser investigats per donar-hi suport.

A banda, afegeix el text, hi ha altres causes encara obertes, com diversos procediments contra els CDR per desordres públics, l’Operació Volhov, la causa del jutjat 18 contra 10 dirigents polítics per l’acció exterior o la investigació del Tribunal de Comptes a 54 persones per la seva participació en el referèndum.

Àmbit temporal

Pel que fa a l’àmbit d’aplicació temporal de la llei d’amnistia, la proposta de Sumar considera l’1 de gener del 2013 perquè comença “el procés reivindicatiu del dret a decidir a Catalunya” i com a data final el 17 d’agost del 2023, perquè és quan es constitueix el nou Congrés dels Diputats que ha de decidir sobre aquesta norma “tan excepcional”.

El dictamen ha estat elaborat per un equip d’especialistes en dret penal, format pels catedràtics Nicolás García (Universitat de Castella La Manxa), Guillermo Portilla (Universitat de Jaén) i Rafael Rebollo (UAB), i pels professors Antoni Llabrés (Universitat de les Illes Balears i Javier Mira (Universitat de València).

Els juristes han tingut en compte propostes prèvies, com ara la registrada per Òmnium Cultural, ERC, Junts i la CUP al Congrés dels Diputats el 2022.