«Cal educar en el bon ús de les tecnologies, i el mòbil ens està portant per un camí totalment contrari»

L'escola Paidos, de Sant Fruitós de Bages, prohibeix totalment l'ús dels telèfons i altres aparells electrònics "personals" a l'aula

Lluc Grandia

L’escola Paidos, de Sant Fruitós de Bages, ha decidit restringir la seva normativa pel que fa a l'ús dels mòbils. A partir d’aquest curs, «els alumnes no podran fer ús del mòbil personal ni de cap altre dispositiu digital personal dins el recinte escolar», segons detalla la normativa que han rebut els pares i mares de l’alumnat. La directora del centre, Marta Flotats, diu que, anteriorment, «les normes ja incloïen la producció de l'ús del mòbil a dins de l'escola» però que, arran de l’augment de l’ús dels mòbils entre els alumnes, aquests se la van començar a saltar, cada vegada de forma més evident. «De les hores de pati van començar a amagar-se a sota la taula a classe, i de sota la taula va començar a passar a sobre la taula. Els adolescents tenen una addicció molt fàcil al mòbil», relata. Ara, han volgut tallar el problema d’arrel.

D’aquesta manera, els alumnes d’ESO, quan arriben a classe al matí, deixen, en ordre de llista, els seus mòbils en una caixa metàl·lica, que queda tancada amb clau i no s’obre fins que s’acaben les classes. Els pocs infants de primària que en porten l’han de deixar, apagat, a la motxilla. Flotats explica que la resposta ha sigut positiva. «Les famílies estan molt agraïdes, perquè són conscients del problema que tenen els nens amb el mòbil, ja que el pateixen a casa. Llavors, que aquestes hores de l'escola tinguin el mòbil restringit, els pares ho agraeixen. Els nens no van reaccionar tan bé el juliol, però el primer dia ha anat molt bé». També detalla que «molts dels alumnes, o més del que ens imaginàvem, ja no han portat el mòbil a l’escola. Hi ha famílies que diuen que el necessiten perquè han d'anar a una extraescolar o el que sigui, necessiten que portin el mòbil, llavors tenen l'opció de deixar-lo a la caixeta».

L’escola Paidos sempre ha apostat per la tecnologia com a eina d’aprenentatge. Tot i així, «el mal ús del mòbil comporta que els nens han perdut molta atenció a les aules i que hi ha problemes amb les fotografies amb altres alumnes i el mal ús que en fan», explica Flotats. «Entenem la tecnologia com una eina molt important per desenvolupar-nos, perquè és un pilar fonamental del nostre projecte, però cal educar a fer un bon ús d'aquestes tecnologies. I el mòbil ens està portant per un camí totalment contrari al que nosaltres pretenem». Per tant, es seguirà educant amb Chromebooks (que els alumnes fan servir des de cinquè de primària), ordinadors que l’escola pot controlar per la xarxa i limitar els continguts que poden veure. «Però si un nen porta el mòbil i es connecta amb el seu wifi a l'ordinador, aquest control desapareix», diu la directora. La problemàtica de les fotografies (tenint en compte que, amb els menors, hi ha una política de drets d’imatge molt estricta), també ha sigut un dels factors més importants. Hi ha centres que també han posat sobre la taula els problemes d'assetjament escolar que es practiquen amb les captures a través del mòbil.

Aquesta regulació és força pionera, i s’ha fet juntament amb algunes de les escoles que pertanyen a la Fundació Tr@ms, com la pròpia Paidos. «Estem en contacte permanent amb totes les direccions del centre, compartim les dificultats problemàtiques i les bones experiències», explica Flotats. Un neguit compartit era l’ús del mòbil i altres dispositius a classe, i diversos centres ja han fet el pas per prohibir-ne l’ús.

Subscriu-te per seguir llegint