La ruta del vi DO Pla de Bages mou en un any més de 50.000 visitants

En el perfil de l’enoturista que ve a la comarca predomina el públic jove i femení

Un moment de la jornada de la Ruta de la DO Pla de Bages en què se n'han presentat les dades

Un moment de la jornada de la Ruta de la DO Pla de Bages en què se n'han presentat les dades / BAGES TURISME

David Bricollé

David Bricollé

Més de 52.000 persones han fet visites d’enoturisme als cellers de la ruta del vi DO Pla de Bages aquest any entre gener i octubre, una xifra que es troba ja molt per sobre de les 41.000 de tot l’any passat i que marca una clara tendència a l’alça. També és remarcable l’augment de persones que han gaudit dels winebars, els espais per beure vi a copes que tenen 6 dels 15 cellers de la comarca i que mostren uns números molt positius. Les dades presentades mostren un perfil d’enoturista al Bages on predominen les dones (57%) i el públic jove, amb una franja d’edat majoritària que va dels 26 als 45 anys (69%). Un 72% dels visitants són persones interessades en el món del vi i gairebé la meitat (49%) procedeix de l’àrea metropolitana de Barcelona. L’objectiu del pla estratègic de la Ruta del vi DO Pla de Bages és arribar als 80.000 visitants l’any 2026 amb un posicionament centrat en l’enoturisme cultural.

Aquestes xifres s’han donat a conèixer durant la jornada anual de la Ruta del Vi de la DO Pla de Bages. La jornada era oberta als membres de la Ruta del Vi i als municipis de la comarca, restaurants i guies d’activitat, amb l’objectiu que poguessin conèixer en detall què és i les possibilitats que tenen per adherir-s’hi.

L’objectiu del pla estratègic de la Ruta del vi DO Pla de Bages és arribar als 80.000 visitants l’any 2026

Actualment, formen part de la ruta 15 cellers, 7 allotjaments, 12 restaurants, 5 equipaments o entitats culturals, 1 guia, 1 formadora en benestar, 2 agències de viatge, 1 empresa d’activitats i 2 vinoteques i aquest any s’hi ha afegit una nova empresa d’activitats. La ruta és oberta a noves adhesions per part d’empreses que vulguin implicar-se en la promoció del Bages com a destinació d’enoturisme. Inclou més de 30 propostes per donar a conèixer les singularitats i la cultura de vi del territori. Els objectius d’aquest projecte són aglutinar i dinamitzar l’enoturisme a la comarca, posicionar el Bages com una destinació d’enoturisme cultural de referència a Catalunya i promoure el desenvolupament econòmic del territori a través de l’enoturisme.

Participants a la jornada sobre la Ruta de la DO Pla de Bages

Participants a la jornada sobre la Ruta de la DO Pla de Bages / BAGES TURISME

Durant la jornada s’han presentat les principals accions que s’han portat a terme aquest any dins de la Ruta del vi com la creació d’itineraris de pedra seca, els cicles d’activitats, la presència a fires i les accions de promoció a les xarxes socials, mitjans de comunicació i altres suports publicitaris. També s’han presentat els projectes per l’any vinent, que inclouen, entre altres, un curs d’anglès per a professionals de l’enoturisme, un viatge per conèixer les experiències de la Ruta del vi de l’Empordà, presentacions, accions de comercialització i noves accions de promoció.

En el marc de la Jornada s’ha donat veu a diversos projectes d’empreses i agents que han incorporat el relat cultural de la vinya i el vi per millorar la seva oferta turística o per crear nous productes. El celler Entrebosc ha presentat la seva aposta per centrar les visites en la història i els elements culturals del celler; el Museu de memòria de la vinya i el vi de Sant Fruitós de Bages ha exposat la gran oferta d’activitats i propostes que ofereixen; i els municipis del Pont de Vilomara i Sant Salvador de Guardiola han explicat les seves actuacions per dinamitzar el patrimoni i fer itineraris per posar-lo en valor i captar visitants als seus municipis.

Per acabar s’ha presentat en primícia un vídeo promocional de la Ruta del vi DO Pla de Bages que s’utilitzarà per presentar i traslladar l’essència de la ruta, un recorregut d’enoturisme cultural que vol mostrar el paisatge de bosc i vinya, els milers de construccions de pedra seca, una història arrelada al vi i a la vinya que comença a l’època dels romans, vins i cellers que parlen del territori i aposten per la qualitat, indrets de parada obligatòria i un territori emmarcat en el Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya central amb Montserrat omnipresent.

El president de Bages Turisme, Eloi Hernández, ha destacat que «tots els municipis del Bages poden tenir cabuda en el relat enoturístic perquè a tots hi trobem elements vinculats a la vinya i el vi». També ha afirmat que «l’enogastronomia va estretament lligada al territori i ens serveix per posicionar turísticament el Bages com un territori rural, autèntic i compromès amb valors de sostenibilitat i de turisme responsable». A la jornada també hi ha assistit el conseller comarcal de Turisme, Eduard Mata.

El president del Consell regulador de la DO Pla de Bages, Carles Playà, ha fet èmfasi en el potencial que té el territori per tal que tots els visitants tinguin una experiència i una estada enriquidores en una terra impregnada per la història de la vinya i el vi al llarg dels temps. Una història que a dia d’avui continua gràcies als 17 cellers i 70 viticultors que formen part de la Denominació d’Origen Pla de Bages.