Ensurt en un vol d'Alaska Airlines: un avió perd un panell de fuselatge a 4.800 metres d'altura

Múltiples passatgers de la nau van compartir vídeos de la incidència, que s'han viralitzat a les xarxes socials

Imatge des de l'interior del Boeing 737 MAX que va perdre part del panell lateral quan es va enlairar de l'aeroport de Portland

Imatge des de l'interior del Boeing 737 MAX que va perdre part del panell lateral quan es va enlairar de l'aeroport de Portland / Agències

Redacció / EFE

Un Boeing 737 Max de la companyia Alaska Airlines s'enlaira el divendres 5 de gener de l'aeroport de Portland amb 171 passatgers i sis membres de la tripulació a bord. La nau vola amb destinació Ontario (Califòrnia), però no arriba gaire lluny. Després de mitja hora i havent assolit els 4.800 metres d'altura, l'avió pateix un problema de pressurització. Tot seguit, perd una part del seu fuselatge, inclosa la finestra. Les màscares d'oxigen es despleguen i la nau es veu obligada a tornar a l'aeroport d'origen per a efectuar un aterratge d'emergència. Semblen imatges de pel·lícula, però el cas és real. I els vídeos enregistrats per alguns dels usuaris de l'aerolínia han donat la volta al món.

@imsocorny 10 minutes into our flight we heard a loud bang and the oxygen masks dropped down. I was in the front and we had no idea what was happening at first, just that the plane depressurized extremely fast. So thankful for the amazing pilots that were able to safely land us! Alaska airlines has some explaining to do. #emergencylanding #portland #almostplanecrash #alaskaairlines ♬ original sound - Courtney

Un testimoni citat per CNN diu que el fuselatge es va desprendre quan l'avió va agafar altitud i que no es va adonar fins que el van obligar a posar-se la màscara d'oxigen. Un altre passatger ha assegurat al diari 'The New York Times' que va ser despertat per un fort soroll durant el vol. "Vaig obrir els ulls i la primera cosa que vaig veure va ser la màscara d'oxigen davant meu", ha explicat. "He mirat a l'esquerra i el panell lateral estava partit; el primer pensament que em va venir al cap va ser: "moriré", ha afegit.

@vee_wins Replying to @Kaleb D this was when the plane was turing around doing the emergency landing #alaskaair #fyp #alaskaairlines ♬ original sound - Vi Nguyen

L'incident va obligar a Alaska Airlines, l'aerolínia afectada, i a altres companyies a paralitzar els vols amb aquesta mena d'aeronaus, que han patit diversos accidents en els últims anys.

Un model amb nombrosos antecedents

L'incident amb l'avió d'Alaska Airlines s'uneix a nombrosos problemes que s'han registrat en aquesta mena d'aeronaus des de la seva posada en funcionament el 2017. Ja el desembre passat una aerolínia internacional, que no va ser identificada, va alertar que havia trobat una peça en el sistema de control de direcció en un dels seus avions 737 MAX.

En els seus pocs anys de vida, els 737 MAX han tingut dos accidents aeris que van provocar que entre els anys 2019 i 2020 no se'ls permetés volar mentre Boeing resolia el problema de programari de control de vol que va causar els accidents.

El 20 d'octubre de 2018, un Boeing 737 MAX 8 de la companyia indonèsia de baix cost Lion Air es va estavellar al mar de Java, 13 minuts després d'enlairar de l'aeroport de Jakarta (Indonèsia) en un accident que va costar la vida a 189 persones. En aquella ocasió la caixa negra va revelar fallades en el sistema automàtic.

El 10 de març de 2019, un segon Boeing 737 MAX 8, de la companyia Ethiopian Airlines, va tenir un accident que va causar 157 morts, sinistre que sumat al d'Indonèsia va provocar les alarmes entre els reguladors aeris a tot el món, que van prohibir volar a aquestes aeronaus.

A conseqüència d'aquestes fallades, Boeing i el Departament de Justícia dels Estats Units van tancar en 2021 un acord per 2.500 milions de dòlars en concepte de multa i per a indemnitzar a les víctimes i a les aerolínies.

El Boeing 737 MAX va realitzar el primer vol el 29 de gener de 2016 i va obtenir la certificació de l'Administració Federal d'Aviació estatunidenca (FAA) el 9 de març de 2017. El primer lliurament va ser un MAX 8 el 16 de maig de 2017 per a Malindo Air, una aerolínia de baix cost amb base en Malàisia, que va iniciar operacions sis dies després.