Puigcerdà reviu a la fira ramadera el rol històric de capital del cavall

El certamen reuneix prop d’un miler de caps de bestiar i uns 20.000 visitants en dos dies

El concurs de raça morfològica de l’any passat | MIQUEL SPA

El concurs de raça morfològica de l’any passat | MIQUEL SPA / m.s. PUIGCERDÀ

M.S. Puigcerdà

Puigcerdà celebra aquest cap de setmana la fira ramadera, un esdeveniment comercial que, en l’àmbit del Pirineu, completa les viscudes en les setmanes anteriors a la Seu d’Urgell i Andorra i, en l’àmbit del sector del cavall, situa la capital cerdana en l’epicentre de la indústria.

El recinte firal del polígon de l’Estació s’omplirà amb prop d’un miler de cavalls de la raça pirinenca catalana, antigament coneguda com a hispanobretona, per configurar un espai d’exposició molt valorada entre els visitants a la Cerdanya però, sobretot, des del punt de vista dels criadors, com un espai de venda de bestiar. En aquest sentit, la fira ramadera de Puigcerdà s’ha sabut mantenir com un entorn de compravenda d’animals tal com ho havia estat ancestralment i, doncs, continua sent el gran aparador dels ramaders de la Cerdanya. Les famílies de les cases històriques de la vall es retroben al voltant dels tancats de fusta per valorar els caps de bestiar i la seva criança a l’entorn del concurs de raça, que se celebra com és tradicional dissabte al matí.

La fira manté la seva vigència gràcies en part al negoci del cavall d’arrossegament que és viu en altres territoris com ara el País Valencià i Itàlia. Tant és així que ja des dels dies previs al certamen són nombrosos els ramaders valencians i italians que són a la comarca per tancar les primeres operacions. En edicions anteriors, els ramaders criadors de cavalls han mogut un negoci superior als 300.000 euros, amb un volum de transaccions al voltant de les 500. En aquest sentit, el preu fluctuant del bestiar marcarà el sentit positiu de la fira per part dels engreixadors i criadors. En les últimes edicions, els cavalls han assolit un preu mitjà d’uns 700 euros, en funció de l’edat, el pes i les seves característiques.

La cita comercial és l’esdeveniment que per si sol concentra més visitants a la Cerdanya, més enllà de l’esquí i les puntes turístiques de l’agost i Setmana Santa, segons les estimacions de l’Ajuntament de Puigcerdà. Tant és així que la fira atreu unes 20.000 persones durant els dos dies, una arribada de visitants que també acudeix al centre de la vila, on centenars de parades d’alimentació, artesania i articles de decoració completen l’ambientació.