Al Festival de Canes hi ha tanta activitat que sovint films o fets extraordinaris poden quedar perfectament oblidats o en segon, tercer o quart terme. Ahir va tancar la secció competitiva més curta i discreta de Canes. L'anomenada «Setmana de la crítica» suma en 7 dies 24 títols, entre llargs i curts, caracteritzats per ser el primer o el segon film dels realitzadors a concurs. El seu prestigi s'explica ràpidament quan s'observa que en els seus 56 anys d'història han descobert noms com Alejandro Gonzalez Iñarritu, Arnaud Desplechin i François Ozon, entre molts altres. Enguany la realitzadora catalana Laura Ferrés (Barcelona, 1989) ha sortit guanyadora amb el seu curt Los desheredados, que exposa com la crisi econòmica va capgirar la vida del seu propi pare. Emmanuelle Gras ha guanyat el premi al millor film amb Makala, un documental sobre un camperol del Congo que lluita per aconseguir un futur millor per a la seva família, indubtablement un plantejament paral·lel al del film de Ferrés.

En un hangar a 40 minuts del centre de Canes l'organització va portar-nos a veure Carne y arena, una exhibició de realitat virtual que han orquestrat el director de fotografia Emmanuel Lubezki ( Gravity) i, precisament, un d'aquests noms propulsats per la «Setmana de la crítica». González Iñarritu, després de guanyar dos Oscar amb Birdman i El renacido, ha decidit construir una infraestructura colossal -que s'inaugura aquí però que és previst que es vegi arreu del món- per tal que els espectadors, un per un, puguin sentir el mateix que els espaldas mojadas que intenten creuar la frontera entre Mèxic i els Estats Units. El resultat és terrorífic, no només per les brutals possibilitats que obre la realitat virtual, sinó per la sensació personalíssima de ser perseguit descalç a través del desert per la policia, els gossos i els helicòpters. I tot plegat pel somni de millorar desesperadament la vida de la família davant d'un món malalt. Quelcom que segur uneix les tres mostres de cinema que hem citat avui amb la vida de molts lectors d'aquest mateix text.