Anna Cayuela (1964) va comprar una quarantena de bates i només n'hi han quedat dues perquè la convocatòria que va fer convidant tothom qui ho volgués a passar durant la setmana pel Cercle Artístic va ser un èxit. Una trentena llarga de persones van respondre a la crida i van contribuir al projecte expositiu que la manresana va inaugurar ahir al vespre a l'Espai d'Art de l'entitat, que es podrà veure fins al 13 de setembre.

Making of. Una intervenció artística és un joc dialèctic entre la natura i la cultura, entre allò que podem trobar al bosc i els objectes produïts per la traça de l'home. Des de fa trenta anys, Cayuela ha fet de l'espai natural un escenari d'inspiració cabdal en la seva trajectòria. Es pot apreciar en la taula plena de capsetes d'elements naturals, en les notes dibuixades i acolorides que exhibeixen la seva eterna recerca del verd, en els paisatges -els uns fets amb gasa pintada, i d'altres amb la tècnica de l'acrílic- i en els tubs que metaforitzen la idea de l'arbre.

Precisament, l'origen d'aquesta mostra és L'arbre del pensament, l'obra amb la qual l'any 2016 va guanyar el 86è Concurs d'Artistes Manresans. Des d'aleshores, «la presidenta del Cercle, Alba Comas, em va convidar en diverses ocasions a fer una exposició, però jo trobava que no era el moment». Cayuela no es va deixar convèncer fins que va trobar en les passejades pel Cadí l'argument que l'havia de dur a exhibir la seva obra en una sala. «Havia de ser una mostra participativa», va explicar.

El visitant topa en entrar a l'Espai d'Art amb un petit bosc de tubs verds que simbolitzen la conversió de la naturalesa en cultura, d'allò que ens és donat en allò que som capaços de crear. Cayuela escampa el verd pertot arreu però també volia que hi predominés el blanc. I en aquest punt va ser decisiva l'aportació externa: prop de quaranta persones van treure el cap al Cercle Artístic, es van posar la bata i van pintar fulles i llavors per escampar-les pel sotabosc dels arbres elaborats amb tubs i gasa tintada, que va mostrar per primer cop en un aparador de la muralla del Carme durant la darrera edició del festival Vi_suals.

«Quan pintem la fulla de color blanc, deixem de veure-la com un element natural i la percebem com un element expositiu», va explicar Cayuela. El resultat del treball conjunt amb els voluntaris és en si mateix «com una obra meva més».

En l'exposició també s'ensenya un audiovisual realitzat durant la setmana amb les persones que van voler acompanyar Cayuela, que han estat penjant fotografies del procés de treball al compte d'Instagram #makingofaccio. Així mateix, en el vídeo hi ha també imatges dels orígens de l'artista.

«Hi havia gent que, quan arribava, em preguntava quantes fulles havia de pintar, i jo els responia que no era una qüestió de quantitat», va apuntar Cayuela: «Però molts d'ells van acabar convertint l'acció de pintar en un mantra». Durant el mes anterior a la inauguració de l'exposició, l'artista va convertir l'Espai d'Art del Cercle Artístic en el seu estudi, treballant-hi cada matí per donar cos a un projecte que interroga l'espectador sobre les relacions entre la natura i la capacitat dels humans per transformar-la.