La jove artista vietnamita Thao Nguyen Phan (Ho Chi Minh City, 1987) estrena a la Fundació Joan Miró 'Becoming Alluvium', una creació audiovisual i una instal·lació produïdes després de guanyar el premi Han Nefkens Foundation -Loop Video Art Award, el 2018. El projecte es basa en la seva investigació sobre el riu Mekong que reivindica la seva importància socioeconòmica i ecològica. El resultat és un audiovisual de gran bellesa plàstica amb imatges rodades en aquesta àrea, combinades amb il·lustracions de l'artista, i una escultura-instal·lació de pintures de seda i laca vietnamites col·locats en forma de paravent de panells. Phan va seduir el jurat del premi per la seva "narrativa poètica sobre problemàtiques complexes i actuals".

"A la Fundació busquem artistes amb potencial, encara no coneguts, i que necessiten ajuda", recorda la directora de la Han Nefkens Foundation Hilde Teerlinck davant de la instal·lació 'Becoming Alluvium', resultat del premi que la fundació va atoragar a la jove artista vietnamita Thao Nguyen Phan.

El jurat la va premiar per les seves obres precedents ('Becoming Alluvium' tanca la trilogia de l'artista 'Monsoon Melody'), amb les quals va seduir els seus membres -entre ells, el director de la Fundació Joan Miró, Marko Daniels-. "La seva manera de crear una narrativa de manera molt poètica, sobre una problemàtica o problemàtiques molt complexes i molt actuals. Sap traduir-les d'una manera molt personal", destaca la directora.

El projecte de Phan es basa en la investigació que està fent sobre el riu Mekong, que travessa la Xina, Birmània, Tailàndia, Laos, Cambodja i, finalment el seu país (Vietnam), per sostenir la indústria pesquera d'aigua dolça és gran del món, a més dels arrossars i els ecosistemes del seu delta vietnamita.

El rerefons ecologista de l'obra audiovisual i la instal·lació és evident, per bé que l'artista no plantegi la creació com un "documental". És, en paraules seves, "una narrativa amb final obert, i que és comprensible per gent fins i tot si no són d'aquesta regió; són temes universals", explica a l'ACN.

Thao Nguyen Phan també explica com la pintura i el dibuix i les instal·lacions i el vídeo "es tradueixen" o transmeten un sol projecte, i que finalment estan al servei de les històries. "El que m'interessa és explicar històries" ('storytelling), diu l'artista. Phan no es considera una videoartista i destaca que la seva base formativa és la plàstica (fins el 2012 no va fer la seva primera peça audiovisual, després de formar-se en aquest àmbit a Chicago).

'Becoming Alluvium' s'estrena a Barcelona aquest dissabte i s'hi estarà fins el 6 de gener de 2020. Després viatjarà al WIELS Contemporary Art Centre de Brussel·les, i a finals de juny aterrarà a la Chisenhale Gallery de Londres.