El Cerdanya Film Festival confirma la seva posició en el circuit de festivals de cinema estatals celebrant amb èxit la primera edició en què els curtmetratges premiats a les categories de millor curtmetratge de ficció i millor curtmetratge documental qualifiquen per als premis Goya. Això ha suposat que en l’edició d’enguany hi hagi hagut un increment en la qualitat de les projeccions, que ha comportat una bona resposta de públic i de professionals del sector malgrat les circumstàncies derivades de la pandèmia de la covid-19.

L’onzena edició del festival va culminar amb l’acte de cloenda dissabte a la nit, on es va dur a terme la votació al premi del públic i l’entrega de premis als guanyadors. Como cualquier otro, de Sergi González, i Animal Salvatge, de Maria Besora, són els dos treballs que han entrat a la preselecció dels premis Goya 2022 en la categoria de millor curtmetratge de ficció espanyol i millor curtmetratge documental espanyol respectivament.

Faleminderit, de Nicolas Neuhold, ha obtingut el guardó al millor curtmetratge internacional amb una peça sobre la visita d’un cartògraf luxemburguès a Albània el 1921 i el públic ha aplaudit el llargmetratge dirigit i protagonitzat per Arturo Dueñas, titulat Pessoas, i li ha atorgat el premi del públic Vila de Puigcerdà.

El fet de ser la primera edició sota el segell dels Goya, «afegeix una responsabilitat de fer les coses millor i oferir una millor experiència», explica el director del certamen, Jordi Forcada.

Assegura que «ha estat complicadíssim escollir els premiats perquè el nivell ha estat més alt que mai». Aquest any s’havia fet una reducció de sessions i de pel·lícules seleccionades i s’ha passat dels dos-cents treballs que es van poder veure l’any passat a un centenar i a una trentena de projeccions aquest 2021.

A causa de la pandèmia, enguany tot el festival s’ha centrat en un únic espai, el Museu Cerdà de Puigcerdà. La sala, amb capacitat per a un centenar de persones, ha tingut l’aforament reduït en el 70%, però la bona resposta del públic ha fet que hi hagin passat prop de 1.800 persones, segons els càlculs de l’organització.

«Ha anat tot molt per sobre de les expectatives. Ha estat gairebé una sorpresa, assenyala Forcada.

El director del festival també es mostra orgullós de l’augment de la qualitat dels treballs seleccionats i del bon ambient que s’ha generat entre els professionals durant tot el certamen.

Tot i l’èxit d’aquesta edició, Forcada apunta que el festival es troba en un procés de reinvenció.

Ara que les obres premiades qualifiquen directament per als Goya, «hem de fer les coses diferent», diu Forcada. «El que és clar és que és necessari que les pel·lícules tinguin molt nivell, que es puguin veure en les millors condicions, aspecte que encara podem millorar, i fer una aposta molt gran pels professionals i per la gent que vol engegar projectes», assegura Forcada.

Ara, doncs, toca parlar amb les administracions per mirar com potenciar el Cerdanya Film Festival de cara a l’any vinent i seguir podent fer passos endavant.

Els premiats

  • Millor curtmetratge de ficció espanyol
  • Como cualquier otro, de Sergi González (preseleccionat per als premis Goya 2022)
  • Millor curtmetratge internacional
  • Faleminderit, de Nicolas Neuhold
  • Millor curtmetratge d’animació
  • Rutina: La prohibición, de Sam Ortí
  • Menció del jurat a Blue&Malone: Casos Imposibles, d’Abraham López
  • Premi Curtmiratges
  • Solsticio, de Gala Díaz
  • Premi del públic al millor curtmetratge
  • L’estrany, d’Oriol Guanyabens
  • Premi del públic Vila de Puigcerdà al millor llargmetratge
  • Pessoas, d’Arturo Dueñas
  • Premi Mirada Social
  • Pota, d’Ahmed Toklu
  • Millor curtmetratge documental espanyol
  • Animal Salvatge, de Maria Besora (preseleccionat per als premis Goya 2022)
  • Premi del públic al millor documental
  • Càmping Life, de Josep Pérez
  • Millor film en català
  • Sense postre, de Clàudia Vernis
  • Millor director
  • Jorge Muriel per Lo efímero
  • Millor guió original
  • Distancias, de Susan Béjar
  • Millor film emergent
  • Club Silencio, d’Irene Albanell
  • Millor disseny de so
  • Heurtebise, d’Elisa Torres i Octavio Guerra
  • Millor muntatge
  • El ruido solar, de Pablo Hernando
  • Millor fotografia
  • Stanbrook, Óscar Bernácer
  • Millor interpretació
  • Jone Laspiur per Polvo somos, d’Estíbaliz Urresola
  • Eva Llorach per Club del Silencio, d’Irene Albanell

Una empenta als creadors emergents per apropar-se a les productores audiovisuals

El Cerdanya Film Festival també té un espai dedicat als creadors emergents, el projecte Links. En aquest espai, que es va dur a terme divendres i dissabte passats, els guionistes, directors i productors júnior tenen l’oportunitat d’apropar-se a productores sènior per crear sinergies de cara a futurs projectes.

A Links s’hi va presentar prop d’una vintena d’obres, entre llargmetratges, curtmetratges i sèries i projectes transmèdia. Van destacar les premiades pel jurat, que van ser el llargmetratge Donde viven los que añoran, de Joan Maura, el curtmetratge Anecoica de Marcos Callejo i Huellas de Silvia Espín i Ainhoa Bolaños). Menció especial del jurat per a En carne viva, d’Ainhoa Menéndez.

Jordi Forcada, director del festival, destaca la importància d’aquest espai com un dels tres pilars del certamen, juntament amb les projeccions i el laboratori de creació audiovisual, que tindrà lloc entre el 23 i el 29 d’agost. Sobre l’edició d’enguany, Forcada explica que, durant els dos dies en què s’ha dut a terme Links, s’han generat moltes sinergies i augura que del festival «en sortirà molt negoci».

Forcada apunta també que el fet de potenciar el sector professional durant el festival també porta rodatges a la comarca, i això contribueix a fer de la Cerdanya una comarca de cinema.

Aquest aspecte és un dels que vol continuar potenciant el festival de cara a properes edicions amb l’objectiu de reinventar-se i millorar el seu posicionament en el circuit estatal.