La producció d’arrels manresana Beethoven, el cant dels pobles emprèn aquest cap de setmana una petita gira pel Pirineu català, dins del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), que la portarà a Berga (divendres 29, a l’església de Sant Joan), Alp (dissabte 30, Teatre Municipal) i els Banys d’Arles (diumenge 31, església de Sant Quintí). La producció, impulsada pels Amics de la Música i les Arts de la Catalunya Central (AMARESC) el passat 2020, va néixer amb una triple motivació: celebrar el 15è aniversari de la fundació d’aquesta entitat bagenca, commemorar el 250è aniversari de naixement del compositor germànic i presentar el nou conjunt de cambra liderat pel prestigiós pianista manresà Francisco Poyato, el Kallias Ensemble.

Beethoven, el cant dels pobles, que es va estrenar l’agost del 2020 en el marc de la Schubertíada de Vilabertran (Alt Empordà), va haver d’ajornar dos cops l’estrena a Manresa a causa de la pandèmia. Finalment, el desembre de l’any passat, l’escenari del Conservatori va poder escoltar un projecte pràcticament inèdit als escenaris catalans: cançons folklòriques d’arreu del continent europeu que Beethoven va arranjar entre 1809 i 1820, en la seva època de maduresa, per encàrrec de l’editor escocès George Thomson. Sense la fama de les seves nou simfonies, aquest conjunt de peces representa una part important de la seva producció i un repertori molt desconegut que el compositor, tot i mantenir el caràcter propi de cada tema, va portar al seu terreny.

El compositor va fer uns arranjaments per a diferents veus solistes i un petit conjunt instrumental integrat per piano, violí i violoncel. El treball musicològic previ ha permès recuperar fins a 24 temes de 13 nacionalitats europees diferents, melodies angleses, escoceses, irlandeses alemanyes, sueques, espanyoles, poloneses, sicilianes, russes, venecianes o portugueses.

Com explicava a aquest diari el musicòleg Ovidi Cobacho, una de les ànimes del projecte, inicialment, Thomson va proposar a Beethoven compondre obres de cambra inspirades en melodies populars escoceses però el músic va declinar l’oferta. Era el 1803. Però, finalment, cap a finals de 1809, Thomson ja va rebre els primers arranjaments musicals de Beethoven, «als quals se’n sumarien prop de dos centenars al llarg de la següent dècada».

Algunes d’aquestes peces han estat enregistrades però, segons els organitzadors, fins la realització del projecte no s’havien escoltat en el seu conjunt en un concert.

Kallias Emsemble,una formació creada per a aquest projecte

La direcció musical del projecte va a càrrec de Francisco Poyato, un reconegut pianista i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), que va néixer el 1965 a Ginebra però va aterrar a Manresa només dos mesos després. A la capital del Bages va estudiar al conservatori de la ciutat. El conjunt Kallias, format per joves cantants i instrumentistes l’integren: Mireia Tarragó, soprano; Helena Ressurreição, mezzosoprano; Eduard Mas, tenor; Ferran Albrich, baríton; Marta Cardona, violí; Erica Wise, violoncel i el mateix Poyato en la direcció musical i el fortepiano.