Reconeixement i rècord d'assistència al Festival de Música Creativa de la Catalunya central

El certamen ha aconseguit nominacions als premis Alícia de l'Acadèmia Catalana de la Música com a Projecte Educatiu

Les entrevistes musicals amb artistes d'èxit són un pilar dels tallers

Les entrevistes musicals amb artistes d'èxit són un pilar dels tallers / EDUARD VEGA

La 21a edició dels Tallers Musicals d’Avinyó ha estat la del reconeixement. El reconeixement d’entitats com l’Escola Superior de Música de Catalunya (l’ESMUC) o dels conservatoris locals. Els tallers han estat nominats als Premis Alícia, com a projecte educatiu, uns guardons que distingeixen l’excel·lència en aquest aspecte. A més, la Diputació de Barcelona els ha seleccionat com a projecte del Banc de Bones pràctiques en Cultura.

Queralt Guinot, directora executiva, de producció i comunicació del certamen, reconeix que "aquest és un any molt bonic, en el qual es reconeix la nostra tasca". Una circumstància que s’ha reflectit en el fet que, tot i l’augment de 20 alumnes respecte l'edició passada, les 70 places d’alumnat major de 16 anys "es van exhaurir un mes abans de l’inici dels tallers".

Aina Plans, coordinadora dels Tallers, destaca la tasca que fa pels alumnes més petits: un curs de nadons amb 18 famílies participants; i un d’infants amb 25 alumnes d’entre 3 i 13 anys que experimenten diferents disciplines cada dia, "amb la música com a element vehiculador". "Treballem amb monogràfics temàtics i a diferents espais", un fet que potencia la interdisciplinarietat de les activitats. Al final del dia, els pares assisteixen a un recital per veure l’aprenentatge dels alumnes.

La creativitat musical, una capacitat diferencial pels intèrprets

La creativitat musical és un d’aquells intangibles amb capacitat de canviar la carrera d’un músic. Un aspecte que, contràriament al que pot semblar, moltes escoles o conservatoris no s’atreveixen a potenciar. Tenint en compte això, i donant valor cabdal a aquesta capacitat, el Festival de Creativitat Musical de la Catalunya Central (TeMA) es desmarca per oferir als alumnes un programa específic que els posa en la pell d’un intèrpret professional.

La 21a edició dels Tallers Musicals d’Avinyó torna a la població bagenca amb rècord d’alumnes inscrits, 70. Unes places que ocupen majors de 16 anys que resideixen durant una setmana a la Fundació La Plana, una casa rural a Sant Joan d’Oló. Un espai idíl·lic i de grans dimensions amb multitud de sales on els joves talents musicals es formen. Aquest ensenyament, tampoc segueix les lògiques més habituals, sinó que alumnes i professors toquen junts, esborrant escales de superioritat. També es promouen activitats conjuntes entre tots els participants i docents, que posen en valor el treball en equip

Santi Careta, encarregat de la coordinació pedagògica i director artístic del festival, explica que les divisions es fan "segons l’edat i nivell dels alumnes". D’aquesta manera, enguany s’han format cinc "combos" que assagen durant el dia i actuen al vespre. Cada dia noves peces. Una circumstància que els situa en la posició de molts artistes professionals. "És una gran manera d’inculcar valors com la responsabilitat i disciplina, capacitats imprescindibles en aquestes etapes per a la formació dels joves intèrprets", assegura el director artístic del certamen.

Quatre propostes dels tallers

Els més menuts també poden gaudir de tallers adaptats a ells

Els més menuts també poden gaudir de tallers adaptats a ells / EDUARD VEGA

Els Tallers Musicals d’Avinyó ofereixen una bateria d’espectacles adaptats per a nadons. Unes actuacions que els permeten escoltar, parar atenció i participar en activitats adequades a les seves capacitats. La presència dels pares, els permet, a més, crear vincles afectius amb ells en entorns de qualitat musical. Des de l’organització, es treballa amb companyies que giren espectacles amb cançons que ja es treballen a moltes de les escoles de música a Catalunya.

La música vehicula activitats interdisciplinars com les de circ

La música vehicula activitats interdisciplinars com les de circ / EDUARD VEGA

Dins la voluntat d’apropar els infants a altres disciplines, s’ofereix un tasts d’activitats artístiques, com pot ser el circ, vehiculades sempre amb la música. Els alumnes aprenen a mantenir l’equilibri i a dominar tècniques que els poden ser útils en un futur. Les dinàmiques en grup o parelles atorguen a aquestes activitats un component de treball en equip i solidaritat que els resultarà bàsic en el seu desenvolupament com a persones i artistes.

Salvador Sobral i Leo Aldrey van explicar anècdotes del seu procés de creació col·laboratiu

Salvador Sobral i Leo Aldrey van explicar anècdotes del seu procés de creació col·laboratiu / EDUARD VEGA

Les xerrades amb músics de renom de diversos gèneres, és un altre dels punts destacats de les estades. Dimarts, el músic i compositor Salvador Sobral i el seu amic i productor Leo Aldrey van compartir amb els alumnes el seu procés de creació conjunt. Des d’intents per simplificar el màxim les seves melodies en quatre acords fins a tècniques com la del cadàver exquisit, que van posar en pràctica per escriure un tema amb Jorge Drexler, a qui tots dos consideren el seu referent.

Exalumnes tornen als TeMA encarnant el rol de docents

Exalumnes tornen als TeMA encarnant el rol de docents / EDUARD VEGA

Un dels elements distintius del Festival de Creativitat de la Catalunya Central és la presència d’exalumnes, que tornen a Avinyó encarnant el rol de docents. "Són de la família, i saben perfectament com se senten els intèrprets" reconeix Santi Careta, director artístic del certamen. És el cas de la saxofonista manresana Aina López, la trompetista avinyonenca Alba Careta, el saxofonista artesenc Pau Jorba, el trompetista calderí Cesc Badia o el bateria navarclí Josep Cordobés.