El quartet Cantoría i l'organista Joan Seguí posen punt i final a un nou cicle del festival internacional Orgue de Montserrat

El concert ha tancat un nou cicle del FIOM amb un diàleg obres ballables del segle XVI amb d'altres del XX

El concert que ha tancat el FIOM a Montserrat amb Cantoría i l'organista Joan Seguí

El concert que ha tancat el FIOM a Montserrat amb Cantoría i l'organista Joan Seguí / Lourdes Casademont

Lourdes Casademont (ACN)

Un diàleg entre obres ballables del segle XVI amb d'altres del XX és la proposta que el quartet vocal emergent Cantoría i el jove organista Joan Seguí han interpretat aquest dissabte al vespre a la basílica de l'Abadia de Montserrat tot delectant el públic assistent. El repertori escollit eren Villanescas dels cançoners de Palacio i d'Upsala, amb una ensalada de Mateu Fletxa "el Vell". Uns temes amb ritmes trepidants per la seva època que han contrastat amb obres contemporànies dansables de Ligeti, Eben i Alain, interpretats per Seguí (que també va ser escolà de Montserrat) a l'orgue. L'actuació, amb entrada lliure, ha posat punt i final a un nou cicle del festival internacional Orgue de Montserrat (FIOM).

"El contrast i la polivalència de l'instrument són els elements importants d'aquest concert", avançava Seguí en declaracions a l'ACN moments abans de l'actuació, que no amagava sentir-se "honorat" per haver pogut participar en una edició tan especial per ell en la que per primer cop ha obert i tancat aquesta edició oferint dos concerts molt diferents. En aquest sentit, també recordava que quan aquest orgue monumental de l'abadia es va inaugurar ell estava cantant a l'Escolania i assegura que ja de petit ha considerat aquest festival internacional com una "fita personal".

Una ocasió que ha volgut aprofitar amb un repertori "fresc" i "no habitual" als que havia tocat fins ara, amb temes de Ligeti i Eben com ara 'The wedding in Cana. Segons l'organista, hi havia moltes opcions a l'hora d'escollir quina música podia entrar en diàleg amb la música espanyola del segle XVI però van apostar per "la més arriscada, la que té un contrast més fort". Durant el concert s'ha pogut veure com les dues propostes s'anaven tornant, a vegades ben enllaçades i d'altres, amb un clar contrast de sons i amb una personalitat ben diferenciada.

Els altres protagonistes del concert han estat els quatre membres de la formació vocal emergent, Cantoría, format per Inés Alonso (soprano), Oriol Guimerà (alto), Jorge Losana (tenor i director) i Oriol Quintana (baix), tots exmembres de l'ESMUC. La formació està especialitzada en la interpretació de polifonia vocal del Renaixement Ibèric i aquesta nit han ofert un tast amb un repertori format per Villanescas dels cançoners de Palacio i d'Upsala, amb una ensalada de Mateu Fletxa "el Vell".

El seu director, Jorge Losana, afirmava també sentir-se "molt emocionat" per poder actuar per primer cop en un lloc amb tanta història i música i esperava que la proposta d'aquest vespre "no deixés ningú indiferent". "Són peces calmades i a vegades alegres però amb la música de l'orgue; jo crec que molts saltaran de la cadira perquè realment pots veure l'espectacularitat d'aquest orgue de Montserrat". Els temes que han interpretat aquest vespre són peces basades en danses i cants populars en llengües vernacles, "una música pensada en aquell temps per atraure feligresos a l'església" que també tenia "molts matisos i colors", però que sovint no s'ha posat prou en valor per la seva "aparent simplicitat".

Cantoría, va prendre forma en el RESSONS Festival Internacional de Música Antiga a Múrcia el 2016. Actualment, compta amb el suport d’Acció Cultural Espanyola, de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM) i de l’Institut de les Indústries Culturals i les Arts de Múrcia (ICA). El 2022 també van treure el seu primer disc, 'Ensaladas' amb el segell Ambronay amb obres del compositor Mateu Fletxa 'El Vell'.

Joan Seguí (Barcelona, 1996) va estudiar a l’Escolania de Montserrat, on va començar els estudis d'orgue, a més del violí i cant coral. És graduat per l’Escola Superior de Música de Catalunya amb Matrícula d’Honor. El 2021 obté amb les màximes qualificacions el Màster en Orgue a la Hochschule für Musik und Dartellende Kunst Stuttgart sota la tutela de Ludger Lohmann. Combina la seva formació d’organista amb la de continuista. També és organista titular de l’orgue històric de la Basílica de Santa Maria del Mar i realitza funcions d’organista assistent al Temple de la Sagrada Família de Barcelona. Recentment ha publicat el primer disc en solitari, 'BachGround', amb el segell discogràfic Ficta, enregistrat al Monestir de Poblet, un treballat reconegut per la crítica com un dels millors del 2021.

Un cicle amb noms internacionals

Aquest ha estat l'últim concert d'una nova edició que va començar el mes de maig i que ha comptat amb intèrprets de projecció internacional, com l'organista de l'abadia de Westminster (Regne Unit), Peter Holder juntament amb el conjunt vocal Tempus Trio, entre d'altres. En total s'han fet quatre concerts, tots d'entrada lliure. El Festival Internacional Orgue de Montserrat 2023 (FIOM), patrocinat per l’Abadia de Montserrat i la Fundació Pinnae, està projectat sota la direcció artística de l’organista Miquel González.