L'art sanador de Josefa Tolrà i Madge Gill

El Museu Nacional d'Art de Catalunya presenta a l’uníson els universos creatius i visionaris de dues dones que van treballar al marge de l’acadèmia i el mercat

Aspecte d'una de les sales de l'exposició que acull el Museu Nacional de Catalunya

Aspecte d'una de les sales de l'exposició que acull el Museu Nacional de Catalunya / TMR

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

Un art fora del mercat, de l’acadèmia, dels estàndards i dels protocols. Un art de la cura, la sanació, del coneixement que es genera a la llar i a la família, un art feminista i pacifista. Un art que beu de l’espiritualitat i la teologia i l’antroposofia. Un art de la humanitat. Descobrir les obres de Madge Gill (1882- 1961) i Josefa Tolrà (1880-1959) que exhibeix el Museu Nacional d’Art de Catalunya amb motiu de l’exposició La mà guiada causa estupor, admiració, neguit o una profunda curiositat. En cap cas indiferència.

L'EXPOSICIÓ

La mà guiada. Josefa Tolrà i Madge Gill

Lloc: Museu Nacional d’Art de Catalunya. Palau Nacional. Parc de Montjuïc. Barcelona. Dates: fins al 5 de novembre. Fins al 30 de setembre: de dimarts a dissabte, de 10 a 20 h; diumenges i festius, de 10 a 15 h. A partir de l’1 d’octubre: de dimarts a dissabte, de 10 a 18 h; diumenges i festius, de 10 a 15 h. Entrades: 4 euros. Permet visitar l’exposició i les sales de la col·lecció d’art modern II on s’ubica. Altres tarifes a www.museunacional.cat. Comissària: Pilar Bonet Julve (Visionary Womoen Art-Research Group). Organització i producció: Museu Nacional d’Art de Catalunya. 

«Qui són Madge Gill i Josefa Tolrà?», es pregunta retòricament Pilar Bonet, comissària d’una mostra que posa de relleu els punts de contacte entre dues artistes que «no es van conèixer mai». Tal com explica l’estudiosa i membre del grup de recerca Visionary Women Art, «una va viure a Londres, l’altre a Cabrils, al Maresme, però van coincidir en el temps, en circumstàncies espirituals, en dols personals, en ferides de l’ànima, en ser dones i en el seu treball». I ara, les seves obres, volgudament barrejades i sense cartel·les, també comparteixen espai en unes sales de la secció d’art modern escenografiades amb unes cortines «amniòtiques» que volen ambientar l’escenari domèstic on van crear al llarg de les seves vides.

«Cap museu s’ha atrevit a fer una sincronia, un diàleg, amb dues artistes tan poc conegudes com la Gill i la Tolrà», afegeix Bonet, lloant la iniciativa del MNAC. Fora de tot circuit comercial, dels llibres i els cànons, la seva obra «ens impacta, ens impressiona». Van ser «dues dones creatives, artistes, que no tenien una voluntat estètica ni operaven dins del debat acadèmic o del món de l’art, el que van fer és en l’origen i l’essència de l’art de tots els temps i totes les cultures». Incidint en aquest aspecte, apunta que «el discurs crític, el pensament estètic, és un relat, un consens inventat, tot això es desfà davant d’aquestes dues dones, que van a l’essència de l’art, a l’experiència interior, més a prop de l’experiència mística i els sabers esotèrics que de l’acadèmia». I assumeix el caràcter «d’un procés màntric, sanador».

Madge Gill (a l'esquerre) i Josefa Tolrà, en dues fotografies de gran format de l'exposició

Madge Gill (a l'esquerre) i Josefa Tolrà, en dues fotografies de gran format de l'exposició / TMR

Hilma af Klint marca el camí

D’una generació anterior a les de Tolrà i Gill va ser Hilma af Klint (1862-1944), un nom indispensable per explicar que «hi ha un abans i un després» de la redescoberta de l’artista sueca. Fa cinc anys, l’exposició que li va dedicar el Guggenheim de Nova York -Pintures per al futur- va aixecar una expectació sense precedents, fins el punt que, amb 800.000 espectadors, es va convertir en la mostra més visitada en la història del centre. «Això volia dir que passen coses, que el volcà està en erupció», afegeix Bonet.

L’obra de Hilma af Klint «ens ofereix repertoris visuals increïbles, que ens permeten una cosa més: fer un gir hermenèutic, que posicioni la cultura de les dones, la política, com diu la teosofia, d’una vida altruista i una experiència de sororitat com a fonts primordials d’inspiració i coneixement i entenc inspiració com l’experiència relacional del cos i de l’ànima. I no un discurs intel·lectual monocanal». L’antecedent de l’artista sueca «ha anat molt bé perquè ens ha donat més poder per començar a repensar les coses. Fa deu anys no hi havia cap monografia de Hilma, ara hi ha de tot, és un fenomen».

Per a aquest dona artista, indica Bonet, «l’al·legat teosòfic d’una vida neta i una ment oberta, permet progressar com a humanitat, i aconseguir la unió entre ànima i univers, que és el que encara ens preocupa tot i que sembli impossible». La comissària cita Donna Hawaray per parlar «d’aquest pensament tentacular» per «ser capaços nosaltres de relacionar-nos amb el món i totes les formes de la vida, sense distingir el secular de l’espiritual, l’humà del que no ho és, en la defensa d’una concepció integradora i no binària de la vida. La creativitat de la Hilma té sentit si recupera i fa un al·legat a favor de la tradició de l’epistemologia de les dones i el feminisme, és a dir, de la política de l’amor».

Pilar Bonet és la comissària de la mostra

Pilar Bonet és la comissària de la mostra / TMR

El camí obert per la presentació del llegat de Klint ha fet més comprensible la dimensió de l’obra de les dues protagonistes de l’exposició del MNAC. «Em feia por saber com ho ambientarem», reconeix Bonet, «però l’equip va entendre perfectament que això no era una exposició de dones ocultistes satàniques amb lletres negres i raigs de sang queient. Calia que l’espai deixés de ser un cub blanc i tingués una certa atmosfera d’espai domèstic. És molt important aquesta concepció d’espai domèstic, la casa, la llar, la família. No li hem donat importància perquè sempre parlem de l’acadèmia. La casa és on s’aprèn, on rebem els models i és font de coneixement. Elles dues treballen a casa, no tenen un taller, i quan comencen a dibuixar diuen que han sentit una veu, tot comença igual, l’escolta de la veu, molt de la tradició mística, he escoltat una veu, he vist una figura i m’ha dit tal cosa, santa Teresa de Jesús també ho deia, i no és satànica. La veu les convoca, els dona un missatge, primer estan atemorides, però després s’adonen que poden fer de mediadores i que serà la seva missió de vida en aquest planeta i és el que fan un cop són grans». De fet, «la Madge comença a dibuixar quan té 40 anys i la Josefa quan en té 60, per la maduresa i perquè és quan has recollit més ferides de l’ànima, has perdut dos fills, les dues, has tingut dols importants i a partir d’aquí comença el seu treball».

El dibuix psíquic, l’escriptura automàtica, l’ús de tècniques molt lligades a la pràctica femenina com el dibuix, els brodats i els dietaris, la funció sanadora i el reconeixement de paradigmes com la dissolució de l’autoria i l’ús del procés col·laboratiu són trets bàsics en la construcció d’una obra plena d’una simbologia pròpia, feta de túnels, escales, forats, punts de llum, ... Un art «mediúmnic» i «visionari» de dues creadores que «dibuixen allò que els ulls no veuen». Explica Bonet que «el treball d’aquestes autores és més ètic que estètic, parlen de condicions de vida, relacions humanes, justícia social. Les paraules que més fa servir la Josefa Tolrà són amor, fraternitat i justícia». Fins ara oblidades, ignorades o menystingudes, La mà guiada ens eixampla la mirada.

Unes cortines recreen l'ambient domèstic on van treballar les dues artistes

Unes cortines recreen l'ambient domèstic on van treballar les dues artistes / TMR

Josefa Tolrà dibuixa per sentir-se en pau

A finals de l’any passat, els dibuixos i les llibretes de Josefa Tolrà es van mostrar en una exposició celebrada a Manresa que convidava a rellegir l’experiència de la mística ignasiana i els seus conceptes capitals amb una mirada artística. A la sala gran del Centre Cultural el Casino, es van desplegar diferents propostes creatives que recreaven l’imaginari dels exercicis espirituals del cavaller de Loiola que va sortir de la capital bagenca, ara fa cinc anys, transformat en un home nou. El trànsit entre la terrenalitat i la dimensió esotèrica i transcendent de la vida refulgeixen en l’obra de Tolrà (1880-1959), de qui Pilar Bonet explica que «no és una excèntrica a París, és una senyora que no es mou de casa, i que tindrà una experiència interior brutal i dols i dificultats, i que tranquil·litza la seva ànima a base de dietaris personals, llibretes, com les postals de la Madge Gill, on hi ha missatges pacifistes, reflexions morals, novel·les, una obra de teatre, temes planetaris, ...». «Fa deu anys vaig comissariar una exposició de la Josefa Tolrà a Mataró», explica Bonet, «i ja aleshores feia cinc o sis anys que investigava la seva obra, estava abduïda». Nascuda el 6 de gener de 1880, «és la mèdium i artista catalana més representativa de l’art visionari de la primera meitat del segle XX». De jove, Tolrà va treballar en una fàbrica i es va introduir en ambients anarquistes i espiritistes, es va casar amb Jaume Lladó i va tenir tres fills. La mort del menor el 1924 i la del primogènit en un camp de presoners al final de la guerra civil van causar-li una depressió de la que mai es va tractar. «Només quan dibuixo em sento en pau», va dir Tolrà, que va començar a dibuixar empesa per una crida espiritual. La seva obra la podem trobar avui en dia en museus com el MACBA, el Prado, el Pompidou i es va presentar a la Biennal de Venècia del 2022.

Tinta i guaix sobre paper amb el títol "Espectre" (1959), de Josefa Tolrà

Tinta i guaix sobre paper amb el títol "Espectre" (1959), de Josefa Tolrà / FUNDACIÓ JOSEFA TOLRÀ-ART VISIONARI

Madge Gill escolta una força invisible

Nom indispensable de l’art visionari de la primera meitat del segle XX, la biografia de Maude Ethel Eades és una acumulació de dissorts que comencen amb el fet que va ser una filla il·legítima, nascuda el 19 de gener del 1882 a Londres, va ser abandonada i als 14 anys la van enviar al Canadà com a jornalera, on va patir la violència dels seus amos. De retorn a Londres, va treballar en un hospital i es va iniciar en l’espiritisme i l’astrologia de la mà de la seva tieta Kate. La Madge es va casar amb el seu cosí, Thomas Edwin, i van tenir tres fills, dos dels quals van morir provocant una crisi personal a Gill agreujada per la pèrdua de la visió de l’ull esquerre. Fa un parell d’anys, l’estudiós Christian Berst i l’il·lustrador de Martorell Oriol Malet van publicar el llibre Un món d’art brut, una novel·la gràfica sobre aquest art que s’ha manifestat sempre als marges dels circuit oficials. Tot i que, a parer de Pilar Bonet, l’obra de la londinenca va més enllà d’aquesta denominació, el volum de Comanegra mostra les ferides que van dur Madge Gill a refugiar-se en el dibuix i el brodat, en la música, en l’espiritisme. En el primer àmbit de l’exposició del Museu Nacional es poden contemplar les targetes postals sobre les quals hi va plasmar figures i formes de dones amb la mirada perduda i nadons amb els ulls tancats. El dolor hi transmet tot el cabdal emocional que es prefigurava en l’imaginari de l’artista a través de Myrninerest, la figura ultraterrenal, la veu, que guiava la mà de la creadora. Madge Gill es va erigir en una artista d’una producció prolifica, empresa per una força invisible que emergia del pòsit vital i d’una reclusió domèstica que la van marcar profundament. Com Tolrà, la britànica rebia amics i coneguts a casa, sense cobrar, per compartir la dimensió espiritual del coneixement i de la creativitat. Una de les obres més impactants de la mostra del Museu Nacional és un dibuix de nou metres que s’exhibeix parcialment al llarg d’una sala, tal i com es pot veure en la fotografia de la pàgina anterior, i que exemplifica l’enorme capacitat de treball i el talent de Gill. En una de les vinyetes de l’esmentat còmic de Berst i Malet, l’artista es refereix a la pulsió incontenible que la portava a crear constantment. «Vaig començar a veure la Myrninerest, el meu esperit, venia cada nit i m’obligava a treballar sense parar», diu: «No podia negar-m’hi, era més fort que jo». Ara, gràcies a Bonet i el MNAC, podem apropar-nos a aquest figura cabdal ara ja reconeguda.

Peça sense títol de Madge Gill

Peça sense títol de Madge Gill / OLLIE HARROP / LONDON BOROUGH OF NEWHAM