Alba Careta i Henrio ens volen fer dormir

L’avinyonenca i l’igualadí estrenen el tercer disc del projecte Càntut, basat en cançons de bressol

Henrio i Alba Careta estrenen avui "Udolç" a la Fira Mediterrània de Manresa

Henrio i Alba Careta estrenen avui "Udolç" a la Fira Mediterrània de Manresa / MIREIA ARSO

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

El projecte Càntut treu novament el cap a la Fira Mediterrània de Manresa amb l’estrena, avui a les 16.30 h a Els Carlins, de l’espectacle creat per l’avinyonenca Alba Careta i l’igualadí Henrio, nom artístic d’Enric Verdaguer, acompanyats de Santi Careta i realitzat a partir del patrimoni musical de les cançons de bressol de les comarques gironines. Concebuda fa més d’una dècada com una iniciativa de recuperació de les melodies tradicionals, per fixar-les i divulgar-les, el Càntut ja té dos discos a l’equipatge i el 2 de novembre sortirà el tercer, Udolç (Microscopi i Bankrobber), amb un repertori treballat a partir de la «sensibilitat» compartida que ha unit una cantant i trompetista que prové del jazz i un cantautor que ha begut del folk contemporani assimilat a Liverpool. 

«El Cesc Viladiu em va venir a veure», explica Careta, «per implicar-me en la producció del tercer disc de Càntut, que havia de treballar les cançons de bressol a partir del material de l’arxiu del projecte i de la feina feta per l’alumnat de les escoles de Cassà de la Selva, i em va venir molt de gust fer-ho». En un primer moment, l’avinyonenca va fer un duo amb el seu germà Santi, conegut guitarrista i productor, per assaborir el to que agafava el projecte «i desseguida vaig pensar en l’Henrio, amb qui no ens coneixíem ni havíem coincidit mai». L’artista bagenca es va sentir atreta «per la seva manera de fer» i la «sensibilitat per la música».

Manresa serà el punt de partida d’un trajecte que vol tenir un llarg recorregut als escenaris. «Udolç té tres branques: la recerca del cançoner oral, que es pot consultar a la pàgina de Càntut amb enregistraments sonors i, en alguns casos, videogràfics; la recerca de les escoles de Cassà, que ens ha permès conèixer cançons de tradicions diferents, i per aquest motiu hi hem incorporat dues melodies de Gàmbia; i una cançó d’Artés que jo, com a bagenca, he volgut posar en el disc, una cançó de bressol que porta per títol Sant Jaume del Corraló i que és al disc El Bages. Cançons, tonades i balls populars».

Careta i Henrio han aportat la seva mirada a cadascuna de les divuit peces, en un treball que ha implicat també Adrià Serrano (so), Irene Ferrer (llums) i Griselda Juncà i Tomeu Amer, de la companyia Hotel Iocandi, «per portar l’espectacle més enllà del format convencional dels concerts». Com a prèvia a la publicació de l’àlbum, avui dijous s’estrena en xarxes i plataformes el primer senzill, 'Sant Josep, feu-lo dormir'.

«El disc està pensat perquè pares i mares s’aprenguin les cançons i les cantin als seus fills», explica Careta tot fent una crida a perdre la por a cantar com un acte social. Es tracta, assegura, d’anar més enllà de pitjar el botó i posar el disc per fer adormir les criatures. Enregistrat en bona part amb criteris analògics, Udolç és, reconeix Careta, «un projecte que hem dirigit molt l’Enric i jo, un vestit fet a mida».

Subscriu-te per seguir llegint