CINE CLUB MANRESA

Film brasiler inèdit a les sales per obrir l’any

Inèdit però premiat en festivals | IMATGE PROMOCIONAL

Inèdit però premiat en festivals | IMATGE PROMOCIONAL / Jordi Bordas

Cineclub ens ofereix aquest diumenge La febre, una pel·lícula brasilera de 2019, inèdita comercialment al nostre país, però amb una llarga i reconeguda trajectòria en festivals (obtingué el premi de la crítica internacional i el guardó al millor actor a Locarno). El seu protagonista, Justino, és un indígena de Desana que treballa com a guàrdia de seguretat a Manaus. La seva monòtona i sacrificada existència es trenca quan cau afectat per una enigmàtica febre. Està realment malalt? Maya Weneck Da-Rin signa una opera prima tan admirable com inclassificable. La febre es defineix com un projecte amb una riquesa conceptual i expressiva inversament proporcional al seu pressupost. Hi ha una aparença realista (la minuciosa descripció de la quotidianitat de Justino, un repartiment compost majoritàriament per nadius brasilers), però la directora novell va transformant paulatinament (i amb una subtilesa extrema) una crònica naturalista en una al·legoria polièdrica. Hi ha una lectura evidentment social ( la marginació que pateixen a Brasil els col·lectius indígenes), però Weneck Da-Rin es desmarca del cinema testimonial convencional. La jove autora s’allunya de la reivindicació més òbvia i ens transporta, amb una cal·ligrafia tan minimalista com hipnòtica, fins un territori gairebé fantàstic (amb ingredients tan inquietants com la suposada amenaça d’un temible animal), on els codis realistes i racionals es van desintegrant d’una forma gairebé imperceptible fins configurar un malson. El resultat final és excepcional perquè una càmera tallant perfora una superfície teòricament anodina i aconsegueix desarmar-nos i pertorbar-nos sense emprar cap tipus d’efectisme visual i dramàtic, tot desvelant-nos els misteris més desassossegants.