Només el 21% d’autors poden viure del còmic a Espanya

L’esperat primer Llibre Blanc del Còmic, impulsat pel sector, radiografia la precarietat autoral i la fortalesa de la indústria.

Anna Abella

Un mercat puixant en vendes i en vida cultural, i la precarietat amb què treballen la majoria d’autors i les dificultats per tirar endavant de petites editorials, són la cara i la creu de la radiografia del món de la vinyeta que revela l’esperat primer Llibre Blanc del Còmic a Espanya, que ahir va presentar al Ministeri de Cultura la Sectorial del Còmic, entitat creada el 2020 i formada per representants de totes les àrees del sector.

Amb el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, i la directora general del Llibre, del Còmic i de la Lectura, María José Gálvez, el president de la Sectorial, Alejandro Casasola, acompanyat del seu vicepresident i director de Norma Editorial, Óscar Valiente, va presentar l’estudi en el qual han participat 650 professionals i que, assenyalen, ofereix "una imatge nítida, veraç i plural" sobre la realitat d’un sector històricament oblidat per les institucions públiques. Els reclamen ajudes d’entorn del 8% i el 10% (ara estan en el 5%), va apuntar Valiente, que es focalitzarien en beques públiques específiques per a la creació.

Valiente va desgranar un complet resum ple de xifres del Llibre Blanc que proven que el còmic és "un dels grans actius del sector editorial espanyol", el que té una especificitat "més gran i especialització" i compta amb quatre milions de lectors majors de 14 anys.

Un ecosistema ric

"Hi ha més de 1.000 artistes espanyols en actiu, generem 1.500 llocs de treball directes, més de 300 traductors de còmic, més de 50 segells editorials especialitzats i més de 300 que publiquen algun còmic a l’any, més de 150 autoeditors i faneditors, més de 200 llibreries especialitzades, 122 esdeveniments que reuneixen 1,3 milions de visitants a l’any, 10 agents, 6 centres de formació, 4 càtedres universitàries, més de 25 associacions i fundacions especialitzades", va desgranar Valiente.

El sector, va afegir, va arribar a "4.600 novetats publicades el 2022 i també el 2023, va generar 130 milions de facturació anual, dada que el situa entre el 7% i el 8% del pes editorial espanyol i que coincideix amb la que donava la consultora GfK recentment atorgant al còmic un 8% de pes en la facturació de la indústria espanyola del llibre i un 10% en unitats venudes". Del total d’editorials de còmic d’Espanya, les cinc més grans sumen el 60% de llançaments, cosa que evidencia la concentració del sector i la necessitat de protegir les petites.

La realitat dels creadors

"Aquestes xifres xoquen amb una altra realitat, la tremenda dificultat de molts artistes per exercir la seva professió en condicions dignes", va lamentar Valiente". Només un 21% de professionals assenyalen que la totalitat dels seus ingressos prové del còmic, per la qual cosa la majoria ho compagina amb la il·lustració, el disseny o la docència.

Per al 64% d’autors, els ingressos del còmic no arriben al salari mínim interprofessional, amb un 33% amb ingressos anuals nets inferiors als 1.000 euros. El 51% cobra menys de 20.000 euros nets anuals i només el 10% ha rebut alguna ajuda institucional en els últims cinc anys. De les dades es desprèn que només els que treballen per al mercat internacional poden viure del còmic.

Dels 1.033 creadors espanyols publicats el 2022, només 221 eren dones, segons dades aportades per Tebeosfera. "El nombre de creadores està encara en claríssima minoria", va lamentar ahir l’autora Sara Jotabé, coordinadora de la vocalia d’Igualtat de la Sectorial, que va donar compte de l’augment de firmes femenines internacionals i es va preguntar què falta a Espanya per afegir-se a aquest creixement.

En el Llibre Blanc, el sector reclama vuit mesures essencials a més de les ajudes a la creació: avançar en la implementació de l’estatut de l’artista, estipular un epígraf fiscal i una titulació específica per als autors, la introducció en els cicles educatius, fomentar la lectura de còmic, més presència en biblioteques, protecció davant la intel·ligència artificial i la pirateria, i protecció del llegat artístic i cultural.