Un documental de firma manresana volta pel món parlant de migració

Aitor Palacios i Núria Clavero, de la productora Cabal Films, preestrenen divendres a Bages Centre «La caravana», una pel·lícula que mostra el vessant humà de la gran marxa de milers de persones que va anar d’Honduras als Estats Units

La Yuri és la noia de 19 anys que, embarassada de vuit mesos, va començar a marxar cap els Estats Units

La Yuri és la noia de 19 anys que, embarassada de vuit mesos, va començar a marxar cap els Estats Units / FOTOGRAMA DE "LA CARAVANA"

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

Embarassada de vuit mesos, la Yuri es va afegir amb la seva parella, el Mike, i el petit Santi, de dos anys, a la multitudinària caravana que l’octubre del 2018 va sortir de la violència i la misèria d’Honduras per intentar travessar la frontera dels Estats Units 5.000 km direcció nord. Una odissea que va arribar a congregar set mil persones de la que van tenir-ne notícia els manresans Aitor Palacios i Núria Clavero quan passava per Ciutat de Mèxic i ells estaven estudiant cinema documental a la localitat de Puebla. «Ens hi vem voler apropar i els nostres plans vitals van canviar», reconeix el bagenc.

La Caravana, producció de la firma manresana Cabal Films i True Day Films, es preestrena en territori català i estatal aquest divendres (19 h) a Bages Centre de Manresa presentada pel periodista basc Asier Vera, que va seguir el fenomen com a corresponsal del diari El Mundo caminant des de Guatemala, i hi seran alguns integrants de l’equip, en el que també hi ha el compositor local Miquel Coll. Es poden demanar invitacions a hola@cabalfilms.com o a les xarxes socials de la productora.

«Vam pensar de fer una peça petita per contrarrestar la criminalització amb què els mitjans presentaven la caravana, en un moment en què Trump acusava aquella gent de delinqüents que els volien envair», recorda Palacios. Però van conèixer la Yuri, que «estava de vuit mesos i calculava que en un mes o un mes i mig arribaria a la frontera de Tijuana i el seu fill naixeria als Estats Units». Un tràngol que «ens va impactar i vem voler saber què passaria».

Per anar d’Honduras al país nordamericà cal creuar Guatemala i tot Mèxic de sud a nord en un viatge ple de riscos. «La història de la Yuri és un exemple per plasmar en un documental què significa la migració a partir d’una història concreta», afegeix Palacios.

Els dos realitzadors van aprofitar el tren que els passava per davant i «en tres o quatre dies vam buscar suports» per acompanyar la caravana. Un cotxe, una càmera, un equip amb sonorista, directora de fotografia i productora de camp, i fins i tot hi van invertir els estalvis per caçar al vol una oportunitat que s’escrivia dia a dia. El pas pel nord de Mèxic, amb la violència del narcotràfic, «ens feia respecte», però res els va aturar.

A peu, fent dit, pujant a camions i pick-up o comprant un bitllet d’autobús els qui podien, els migrants van anar marxant cap a la terra promesa, d’on arribaven notícies de rebuig i hostilitat. Palacios, Clavero i la resta del seu equip tenien cotxe però van anar seguint les petjades de la Yuri, de només 19 anys, i amb un embaràs que no volia, de cap manera, que acabés en territori mexicà. «Dormíem amb ells als campaments on feien nit, hi havia dies que no tenien res per menjar o veure, era dur», afegeix el realitzador: «en alguns estats on els hi facilitaven transport per treure-se’ls de sobre però també hi havia pobles on els ajudaven», recorda Palacios.

Núria Clavero i Aitor Palacios, amb el premi de Canes

Núria Clavero i Aitor Palacios, amb el premi de Canes / CABAL FILMS

Camí d’anada i tornada

Arribats a Tijuana, la localitat mexicana veïna de San Diego amb la frontera pel mig, els camins de la Yuri i els realitzadors manresans es van separar. Aquests darrers van viatjar aleshores a El Progreso, el poble d’on havien partit els protagonistes de La caravana, «per conèixer la família que s’havia quedat i veure la sortida d’una altra marxa». Posteriorment, van tornar a Mèxic per iniciar el procés d’edició i seguir el tram final de l’aventura de la Yuri.

«Va arribar la covid, el suport d’una productora que teníem va caure, i vem començar a enviar el projecte a nombrosos festivals», explica Palacios d’un llargmetratge de 75 minuts sense entrevistes ni dades, «una road-movie de la història de la Yuri en el context de la caravana». La migració en tota la seva cruesa a través de la mirada d’una de les protagonistes.

Laura Collado (productora executiva), Míriam Ortiz (directora de fotografia) i Jim Loomis (editor) completen l’equip d’un documental que la primavera del 2019 va recaptar 34.385 dòlars en una campanya de micromecenatge a través de la plataforma americana Kickstarter que va tenir 461 patrocinadors. «Manresa va ser el lloc d’on vem tenir més suports i per això volíem fer-hi una preestrena», apunta el cineasta.

El trànsit pels festivals els va proporcionar el Premio Coral de Postproducción al Festival del Nuevo Cine Latinoamericano de La Habana i el Buyers Coup de Coeur al MIPTV de Cannes, un dels festivals més importants de l’audiovisual televisiu. La cinta es va estrenar al Xangai International Film Festival, una de les grans cites del gènere al continent asiàtic, i al Doc New York. La Caravana, que busca distribuïdora per arribar als cines del país, es veurà a finals d’any a TV3, on al març s’emetrà un 30 Minuts sobre els menors migrants no acompanyats, Més enllà de la tutela, que té un parell d’escenes rodades a Manresa.