«Los asesinos de la luna»: crims ancestrals

Arriba la nova pel·lícula de Scorsese, amb DiCaprio i DeNiro al repartiment

Lily Gladstone i Leonardo DiCaprio, en una escena d’un film pertorbardor | PARAMOUNT

Lily Gladstone i Leonardo DiCaprio, en una escena d’un film pertorbardor | PARAMOUNT / pep prieto. manresa

Si hi ha una pel·lícula que s’ha guanyat la fama de ser una de les imprescindibles del 2023, aquesta és Los asesinos de la luna. El sol fet de venir firmada per Martin Scorsese ja aixecava moltes expectatives, però és que a més el seu pas pel Festival de Canes va acabar d’enaltir-la perquè tots els crítics allà presents van aplaudir-la amb entusiasme i sense matisos. Que s’estreni en cinemes és una altra excel·lent notícia: a diferència del que va passar amb L’irlandès, que es va estrenar en unes poques sales per després arribar amb bombo i plateret a Netflix, aquesta comença la seva trajectòria comercial al seu hàbitat natural i fins d’aquí a unes setmanes Apple, que és qui ha reunit el seu finançament, no la posarà a la seva plataforma.

Los asesinos de la luna, com tota la filmografia de Scorsese, s’ha de veure en un cinema perquè és pur cinema, un thriller atmosfèric, tens i a estones pertorbador, però també un melodrama colpidor, detallat i emotiu, en què el cinema reflexiona sobre el que hi ha de podrit en els fonaments de l’Amèrica moderna. Les seves gairebé tres hores i mitja són tant una narració com una experiència sensorial. Brilla en la seva recreació de l’època, en la relació entre els personatges i també en la radiografia dels eterns prejudicis racials; en la visió d’un món en transformació que s’assembla molt al nostre i en l’evolució d’un misteri que mai deixa d’impactar-nos per la seva sòbria cruesa. És, ras i curt, un dels millors films del seu director, i a la vegada una demostració que el seu cinema ha arribat a un nivell de perfecció absolutament desarmant. És més que probable que sigui un dels títols omnipresents a la propera temporada de premis.

Los asesinos de la luna se situa a l’Oklahoma dels anys 20, quan la zona es va convertir en la terra promesa per als buscadors de petroli. Però aquesta febrada per l’or negre va acompanyada d’un sagnant espoli d’unes terres considerades sagrades per molta gent, que hi veuen un atac contra el llegat dels seus ancestres. Aviat hi ha la primera conseqüència evident: els nous pobladors comencen a aparèixer assassinats i les autoritats locals no troben cap pista fiable. Veient que el cas s’escapa de les mans de tothom, l’FBI envia els seus millors agents a investigar. Però el que es troben, a banda de marcar les seves vides personals, els portarà al límit de les seves capacitats.

Basada en una novel·la de David Grann, la pel·lícula destaca per un extraordinari repartiment encapçalat per Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, John Lithgow, Tantoo Cardinal, Barry Corbin, Pat Healy, Louis Cancelmi i Brendan Fraser.

[object Object]

A aquestes alçades ningú qüestiona que Leonardo DiCaprio és un dels millors actors de la seva generació i un dels pocs de l’actualitat que sempre aconsegueix omplir les sales de cinema. Dos dels seus propers projectes tornen a ser amb Martin Scorsese: «The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny, and Murder», adaptació també d’una novel·la de David Grann sobre el naufragi d’un vaixell britànic el 1740, i una ambiciosa biografia del president Theodore Roosevelt.