El centre tecnològic Eurecat-CTM i ICL Iberia han presentat a la fira BcnRail de Barcelona la seva col·laboració per fabricar un nou vagó de tren de mercaderies amb més capacitat de transport i més lleuger que podrà circular per la xarxa ferroviària europea, perquè inclourà l'ample de via continental.

El projecte, anomenat Hermes i que ha estat subvencionat per la UE (vegeu Regió7 del dia 7 de maig), permetrà el disseny d'un nou vagó de tren de mercaderies que suposi l'augment de la capacitat de transport sense haver d'augmentar-ne el pes i, fins i tot, alleugerir-lo, de manera que es puguin traslladar més tones de producte entre Súria/Sallent i el Port de Barcelona, amb un cost logístic menor, potenciant la intermodalitat i la flexibilitat de càrrega.

Hermes, d'una inversió global de 7 milions d'euros que es distribuirà en els tres anys de durada de la recerca, preveu que el nou vagó de tren pugui circular per la via d'ample europeu. Els estudis es basaran en aquest ample de via, de tal forma que es facilitarà l'accés de la comarca del Bages al Corredor Mediterrani. Mentrestant, serà igualment possible per l'ample mètric de via actual. El projecte també inclou una nova instal·lació de càrrega i descàrrega de producte de manera que s'optimitzi el transport de més quantitat de mercaderia amb una millora del transport de mercaderies a granel i un augment de la competitivitat i eficiència de la logística del ferrocarril de Catalunya amb Europa. La filial d'ICL Iberia Iberpotash participa com a coordinadora del projecte, amb CTM, les universitats Lulea Tekniska de Suècia, i Armines, de França, Ferrocarrils de la Generalitat, Kiruna Wagon, Hempel, IDP i SSAB Tunnplaet.