Opinió

¿Li Shufu serà el nou Ford del segle XXI?

Martí Saballs

Martí Saballs

Ser membre del Partit Comunista xinès i ocupar la posició 104 de les fortunes mundials (16.700 milions en patrimoni segons Forbes) és la seva primera carta de presentació. Propietari de la marca d’automòbils xinesa Geely, de la sueca Volvo i de les britàniques Lotus i Aston Martin. També és el primer accionista del fabricant alemany Mercedes-Benz amb el 9,6%. A Li Shufu, de qui sempre es recorda que és fill de grangers, l’han catalogat com el nou rei Mides de l’automòbil i el nou Henry Ford del sector.

Amb Ford va començar una nova era industrial. A principis del segle XX, centenars de tallers mecànics d’aquella època ja construïen unes estrambòtiques i caríssimes màquines accessibles per a uns quants amb quatre rodes, motor de gasolina i un volant, que competien anàrquicament, en carrers i carreteres amb els carros estirats per cavalls. Feia temps que Ford treballava un nou model de producció del qual, segons ell, hauria de revolucionar l’incipient sector. Finalment, l’octubre del 1908, va anunciar el llançament del Ford-T, del qual en va acabar venent durant 19 anys fins a 15,5 milions de vehicles només als Estats Units.

Més de cent anys després, la família Ford continua sent la primera accionista, tot i que minoritària, del grup nord-americà. Aquest ocupa la sisena posició mundial en producció de cotxes, la quarta en ingressos i l’11a en valor de mercat. El rànquing mundial de capitalització del sector, que apunta a les expectatives de creixement, té algunes sorpreses; la xifra és valor en milers de milions de dòlars:

1. Tesla (EUA) 836,7

2. Toyota (Japó) 239,3

3. BYD (Xina) 92,9

4. Porsche (Alemanya) 85,2

5. Mercedes (Alemanya) 71,9

6. BMW (Alemanya) 66,7

7. VW (Alemanya) 61,1

8. Stellantis (Països Baixos) 60,3

9. Ferrari (Itàlia) 55,1

10. Honda (Japó) 53,8

11. Ford (EUA) 48,8

Tesla va ser fundada el 2003 pels enginyers Martin Eberhard i Marc Tarpenning amb el suport financer d’Elon Musk, que seria el seu president. El nom era un tribut a l’inventor d’origen serbi Nikola Tesla. El 2008 va llançar el seu primer cotxe elèctric, iniciant la carrera que l’ha portat al lideratge actual. El seu valor en borsa és molt superior a la facturació, que continua controlada per les grans empreses històriques. A més de Ford, Toyota, Volkswagen, Stellantis i Mercedes.

Els mercats no intueixen actualment que els fabricants tradicionals siguin capaços de competir amb Tesla en el futur del sector. Si l’automòbil ha d’acabar sent elèctric, Tesla és avui la primera aposta. ¿Ho continuarà sent en els pròxims anys? La resposta és a la Xina. ¿Canviaran d’objectiu els inversors?

Li Shufu és un dels avançats de l’avantguarda xinesa de l’automòbil. Geely és un dels exemples, però empreses com BYD ocupen avui la tercera posició del rànquing de valor. BYD té una gran carta de presentació de cara als mercats. Té com a accionista el hòlding nord-americà Berkshire Hathaway amb el 8,9%, controlat per l’inversor Warren Buffett.

La llista continua. Xavier Pérez, director de Neomotor, suplement de Prensa Ibérica, coneix de l’A a la Z el sector de l’automòbil. Acaba de tornar de la Xina i explica en el tema d’arrancada d’aquesta setmana d’actius en què consisteix la gran aposta xinesa pel cotxe elèctric. Com s’està desenvolupant i com evoluciona. Hi incideixen factors molt diversos que es resumeixen en un: La Xina controla gairebé tota la cadena de valor del sector. Des de l’accés a les matèries primeres necessàries per fabricar els cotxes fins a la tecnologia punta per desenvolupar els cotxes més innovadors a un preu accessible per a les classes mitjanes europees. A Europa ja han començat a acoblar els vehicles. Encara li falten dos elements per desenvolupar: xarxa de vendes i una xarxa de tallers i postvenda. Fa uns dies vaig coincidir amb una consultora i assessora d’empreses xineses a Espanya que em va explicar l’objectiu d’un dels seus clients, fabricant xinès, d’arribar a grans acords amb cadenes concessionàries d’automòbil espanyoles.

El passat ha demostrat -¿qui no recorda la predicció que els automòbils made in Japan acabarien amb la indústria europea?- que hi ha prediccions que fallen. Si els empresaris xinesos com Li Shufu són el nou Ford ho sabrem d’aquí a un temps. Val més, abans, que s’incentivi més la compra de l’automòbil elèctric. Hi ha molts deures per endavant.