Els treballadors del handling d'Iberia inicien quatre jornades de vaga

Els sindicats i la direcció de la companyia han fracassat en les reunions d'última hora per desconvocar la protesta

Algunes maletes apilonades en diversos remolcs del vehicle operat per unes de les empreses de 'handling' a la T2 i a punt de ser traslladades a la bodega de l'avió.

Algunes maletes apilonades en diversos remolcs del vehicle operat per unes de les empreses de 'handling' a la T2 i a punt de ser traslladades a la bodega de l'avió. / arxiu

ACN

Els treballadors del handling d'Iberia d'arreu de l'Estat inicien aquest divendres la primera de les quatre jornades de vaga contra la decisió de la companyia de descartar l'autogestió del servei de terra en aquells aeroports on va perdre la llicència en el darrer concurs d'Aena. La protesta tindrà lloc coincidint amb la celebració dels Reis i l'operació tornada de les vacances de Nadal. Sindicats i companyia han mantingut reunions aquest dimecres i dijous per intentar desconvocar la vaga tot i que sense èxit. Al Prat, els treballadors del handling d'Iberia estan cridats al migdia a participar en una assemblea a la T1. La companyia, mentrestant, ha cancel·lat més de 400 vols i ha hagut de buscar una alternativa per a més de 45.000 viatgers.

L'origen del conflicte es remunta al concurs que Aena va resoldre a finals de setembre per a la gestió dels serveis de terra a la xarxa d'aeroports espanyols per als pròxims set anys. La licitació era pels serveis a terra a tercers en la categoria de handling de rampa i agrupa, entre d'altres tasques, l'assistència d'equipatges, operacions en pista i assistència en càrrega i correu entre la terminal i l'avió.

Iberia va quedar fora dels grans aeroports de la xarxa estatal -inclòs el del Prat i Palma, Alacant o Màlaga, entre d'altres- i només el conservarà a Barajas. El concurs d'Aena, però, deixava oberta la porta perquè les aerolínies que ho desitgessin poguessin autogestionar-se el servei de terra, una possibilitat que Iberia va descartar aplicar per a les companyies del hòlding d'IAG en els aeroports on s'ha quedat sense llicència.

En el cas de l'aeroport del Prat, el resultat del concurs va determinar que les tres companyies que passarien a gestionar els serveis de terra a partir d'aquest any serien Aviapartner, Menzies i Groundforce mentre que Iberia i Swissport en quedaven fora.

Iberia ha recordat en les darreres setmanes que els treballadors podran ser subrogats per les noves companyies adjudicatàries, tal com estableix el darrer conveni del sector, i que no perdran el seus drets -com les condicions de treball, l'antiguitat o els beneficis socials-.

Per contra, fonts sindicals han lamentat després de les darreres reunions entre les dues parts que la companyia "no fes ni el més mínim esforç per arribar a un acord", es "limités a explicar en termes purament economicistes" i donés per fet que el servei de terra per a les companyies d'IAG (Iberia, Vueling, British Airways, Air Lingus i Level) en aeroports on no va guanyar el concurs no és viable.

En cas d'haver arribat a un acord per desconvocar la vaga, Iberia ja va avisar que no podria reprogramar l'operativa prevista inicialment perquè ja havia recol·locat gran part dels 45.000 viatgers afectats (80,2%) o se li va retornar l'import dels bitllets (10,7%). La companyia també va assegurar que s'havia causat un "perjudici importantíssim" a més de 90 aerolínies.

Assemblea a l'aeroport del Prat

A l'aeroport del Prat, els treballadors celebraran una assemblea a partir de les 12 del migdia a la T1 mentre que a l'aeroport de Barajas, on Iberia sí va obtenir llicència, ha previst dues concentracions per aquest divendres i aquest dissabte al migdia a la T4.

Inicialment, el passat 13 de desembre, els sindicats havien convocat una vaga de vuit dies en plenes vacances de Nadal -els dies 29, 30 i 31 de desembre i 1, 4, 5, 6 i 7 de gener- però una setmana més tard la van desconvocar en un "acte de responsabilitat" després que el govern espanyol acceptés ser mediador del conflicte. Al cap de dos dies, però, van tornar a convocar la protesta, que comença aquest divendres i s'allargarà fins dilluns.

Iberia va expressar la seva "decepció enorme" davant aquesta convocatòria "irresponsable" en un moment, va afirmar, que s'estava treballant "intensament" una solució amb els sindicats. A més, va insistir que  fer autohandling suposaria un "perjudici greu" per a la competitivitat de la companyia "i de totes les línies aèries d'IAG".

Recursos d'Iberia

Paral·lelament, els resultats del concurs van causar un gran malestar entre l'aerolínia espanyola i Aena. Iberia va criticar la resolució i aquesta tardor va interposar un recurs al Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC), que va inadmetre'l i es va declarar incompetent per pronunciar-se sobre el fons de l'assumpte. Aquest fet va portar l'aerolínia espanyola a anunciar un nou recurs, aquest cop davant de l'Audiència Nacional.

La presentació del recurs al tribunal administratiu va fer aturar unes setmanes el procés fins que no es va pronunciar el TACRC. Un cop es va reprendre, va permetre Aena començar a firmar a principis de desembre els contractes amb les noves empreses adjudicatàries perquè aquestes, a continuació, poguessin començar a negociar els contractes comercials amb les aerolínies a qui prestaran servei els pròxims anys.

 Amb tot, durant aquests mesos Aena ha criticat l'actuació d'Iberia i li ha replicat que si havia perdut la llicència en aeroports importants era perquè "altres empreses havien fer propostes millors" i va reiterar que el procés s'havia aplicat seguint criteris "transparents i objectius" acordats amb totes les parts, incloent la mateixa Iberia.