Així funciona l'estafa del 'botón rojo', l'engany que vol fer picar persones grans

Els delinqüents intenten enganyar les persones que tenen servei de teleassistència a casa per robar-los

Una dona mostra el botó vermell de teleassistència que té a casa

Una dona mostra el botó vermell de teleassistència que té a casa / JOAN CORTADELLAS

Des de fa un temps ençà, les estafes a persones d'edat avançada estan a l'ordre del dia. La realitat és que és molt senzill enganyar a aquest col·lectiu tan vulnerable, a través de les estafes telefòniques. Moltes persones grans, malauradament, conviuen soles i això és molt negatiu, tant per la soledat que els pot provocar, com per la falta de cura, si necessiten atenció mèdica, entre altres. Aquesta escletxa de soledat barrejada amb la digitalització fa que hi hagi diversos delinqüents que s'aprofitin de la situació. Avui la policia nacional ens informa de la nova estafa del "botó vermell": atents!

Sovint, moltes persones grans, tenen un dispositiu per avisar als serveis d'emergència en cas de trobar-se malament. Aquest aparell sol tenir un botó vermell que avisa a la centraleta d'emergències quan alguna persona el prem. En aquest moment es truca a la persona que ha donat l'avís i en cas que no contesti es procedeix a les següents accions per comprovar que la persona es trobi bé.

Doncs, aquest meravellós botó, és la clau per a una nova estafa

Les persones que tenen aquest dispositiu és perquè estan soles, tenen problemes mèdics o són grans.

L'estafa del "botó vermell"

La coneixença d'aquest servei per part de certs delinqüents i estafadors ha provocat que es vulguin aprofitar de la situació de vulnerabilitat per robar a aquest col·lectiu. Com procedeixen? És molt senzill, realitzen una trucada a la casa de la víctima i es fan passar per treballadors del servei de teleassistència. Els estafadors ja saben el nom de la persona i s'hi dirigeixen, personalitzant la trucada i creant una falsa confiança. Després els expliquen que el servei de teleassistència que tenen ha canviat i que han d'abonar una quantitat de diners en un número de compte perquè si no perdran el servei. 

Malauradament, hi ha certes persones que cauen en el parany per falta d'informació

A part de demanar-los un ingrés, també els poden demanar les dades personals del compte bancari, per tal de fer ells mateixos les gestions i així robar el que vulguin. Per tal d'evitar aquest frau es recomana avisar a totes les persones grans conegudes. La policia nacional ha passat un vídeo a X per informar de la situació.

Altres mètodes d'estafa

A part de la trucada pel canvi de servei de teleassistència, també ens poden dir que volen revisar el nostre dispositiu perquè han fet canvis o creuen que no funciona correctament, etc. Una altra estafa és la de vendre certs productes a través de la suposada trucada del "servei de teleassistència". 

Els delinqüents s'aprofiten de la gent gran

Els delinqüents s'aprofiten de la gent gran / freepik

Com puc detectar l'estafa

  • Avisa a les persones grans que coneguis sobre l'estafa
  • No donis el teu número de compte, targeta o dades personals per telèfon
  • Si tens dubtes, truca o acostat a la policia i pregunta si és correcte la trucada o pot ser un frau
  • Si et parlen d'una forma brusca, agressiva o contundent, i a més, no et deixen dir res i només parla qui t'ha trucat, compte: té pinta de ser una estafa telefònica