Trànsit impulsarà mecanismes monitorats per IA per millorar el trànsit a l'A-2

Aquesta tecnologia predirà amb antelació si hi haurà accidents a la via i notificarà als conductors automàticament

Un tram de l'autovia A-2 a l'alçada d'Esparraguera

Un tram de l'autovia A-2 a l'alçada d'Esparraguera / Arxiu/Mireia Arso

Xavi Moraleda

Trànsit preveu impulsar una sèrie de mecanismes que propiciaran una millor gestió i adequació d'algunes vies d'alta capacitat, a través de la intel·ligència artificial. Aquestes iniciatives s'emmarquen dins del Projecte Augusta i afectaran diverses carreteres que estan connectades amb l'AP-7, entre elles, l'A-2, a l'alçada d'Esparreguera. Com ha exposat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, s'aplicaran sistemes de velocitat variable i de control d'accés que, amb l'ajuda de la IA, regularan l'afluència de cotxes en aquestes vies. Es preveu que aquesta tecnologia estarà operativa l'any 2026.

Lamiel ha explicitat a Regió7 que a l'A-2 aplicaran el projecte sobre els grans eixos diaris a les zones d'Esparreguera i Cervera. Aquestes responen a les congestions que preveuen que es produeixin a l'alçada de Martorell quan s'acabi de construir la B-40 (coneguda com a Quart cinturó). Per això, pretenen instal·lar un sistema de llampecs semafòrics per regular la velocitat de les vies quan sigui necessari. Quan el sistema intel·ligent notifiqui que en algun tram de la carretera hi ha embussaments, activarà automàticament uns senyals que notificaran als conductors perquè redueixin la seva velocitat.

El pla també inclourà sistemes de predicció de les retencions i de la sinistralitat en alguns trams de l’AP-7. «Els mecanismes d’IA prediran si hi pot haver alguna incidència a la carretera i informaran els conductors dels problemes que es puguin desencadenar» a través de panells intel·ligents, segons ha apuntat Lamiel. Els sistemes intel·ligents estaran alimentats per una sèrie de dades amb què podran trobar correlacions i patrons per fer les previsions.

A més, s'hi afegiran sistemes de protecció per col·lectius determinats, com a carreteres en què hi solen haver irrupcions d'animals. D'aquesta manera, «abans que els conductors se'ls trobin, ja seran notificats perquè redueixin la seva velocitat i extremin les precaucions». De la mateixa manera es farà amb els trams d'autovia que solen ser freqüentats per ciclistes.