El Partit Demòcrata ha presentat aquesta setmana una proposició no de llei al Congrés sobre les actuacions urgents per corregir el risc de sinistralitat de la línia R4 de rodalies entre Manresa i Barcelona, arran dels dos accidents que ha patit aquesta línia en només els darrers quatre mesos. A més, ha demanat la compareixença del ministre a la Comissió de Foment i ha formulat una pregunta al govern sobre les inversions fetes i previstes en aquesta infraestructura. Tot plegat, diu la formació, amb l'objectiu d'incrementar la seguretat d'usuaris i treballadors d'aquesta línia de rodalies, "que suposa una infraestructura primordial per a la comunicació de la Catalunya central, i en especial, de la comarca del Bages, amb l'àrea de Barcelona".

D'aquesta manera, el PDeCAT exigeix explicacions al Govern espanyol davant uns fets que considera d'extrema gravetat, als quals se suma un altre descarrilament l'estiu de 2017 al mateix tram i un accident el març de 2011 per falta de manteniment de les vies o l'entorn. Amb la necessitat d'obtenir respostes sobre les accions de conservació de la línia R4, el PDeCAT ha presentat aquesta proposició no de llei, juntament amb el grup d'Esquerra Republicana, que demana "la creació d'un grup de treball format per tècnics d'Adif, Renfe i la Generalitat de Catalunya, així com un expert independent" que esclareixi les causes de l'accident del passat 8 de febrer, en què va morir una persona, i "emeti un informe amb els fets, les causes i les solucions" previstes. A més, també exigeix "l'execució immediata de les inversions urgents en seguretat" que reflecteixi l'informe.

En paral·lel, i per exigir responsabilitats directes i explicacions al Govern espanyol, s'ha sol·licitat la compareixença del ministre Ábalos a la Comissió de Foment del Congrés, perquè "informi sobre les causes de l'accident ferroviari de Castellgalí" i sobre "les mesures adoptades pel govern per corregir els greus problemes de seguretat que ha mostrat aquesta línia". També s'han formulat diverses preguntes al govern sobre les inversions i les actuacions de manteniment fetes en els últims cinc anys a la línia R4 entre Terrassa i Manresa, sobre el sistema de seguretat i sobre les inversions previstes en el futur, així com la data d'execució, "degut al gran nombre d'incompliments en obres i millores que pateix aquesta infraestructura".

El partit assegura que el seu "compromís amb unes infraestructures segures i eficients per a tota la ciutadania també queda demostrat" amb l'aprovació aquest dimecres al Senat d'una moció presentada pel PDeCAT que demanava rectificar la falta d'inversió en aquest tram de rodalies i exigia el compliment dels compromisos recollits als pressupostos.