Regió7 posa en valor sis establiments manresans en la seva primera Nit del Comerç

Sis negocis de la capital del Bages han estat distingits per l'empremta que deixen en l'economia local

Carles Blaya

Carles Blaya

Prop d’un centenar de persones han assistit aquest dilluns a la primera edició de la Nit del Comerç que organitzen Regió7 i Prensa Ibérica, en el transcurs de la qual reconeguts negocis del sector han rebut un reconeixement per la seva trajectòria professional. Llibreria Rubiralta, Tarannà, Rubí i Casals, Señor, La Casa del Bacallà i Grup Llobet han estat els establiments als quals s’ha homenatjat en una gala que ha presidit l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, i que ha volgut posar en valor una de les activitats econòmiques clau a la capital del Bages.

La nit, que s’ha celebrat al pati del Kursaal en un ambient molt distès, ha permès sopar als assistents mentre anaven escoltant el veredicte del jurat (integrat per  Maneu Fernández, Gerent de Regió7; Joan Pedreira, director comercial de Regió7; David Carbonés, director de la oficina principal de Banc de Sabadell de Manresa; Toni Daura, President de la UBIC; Ausiàs Fons, secretari de la UBIC; Tània Infante, Regidora de Comerç i de Cultura i Llengua de l’Ajuntament de Manresa; i Manel Martínez, cap de Secció d'Informació i Atenció Ciutadana de l'Ajuntament de Manresa) i les intervencions d’agraïment dels premiats.

Assistents a la primera edició de la Nit del Comerç de Manresa

Assistents a la primera edició de la Nit del Comerç de Manresa / J.C.

Marc Marcè, director de Regió7, ha donat la benvinguda als assistents a la nit, amenitzada pel showman Pep Callau. “La ciutat les fan els comerços”, ha dit Marcè. “El comerç organitza la situació dels espais, crea relacions, articula la ciutat tal com la coneixem, Un model de funcionament consolidat”, ha apuntat el director del diari, per a qui, amb tot, el futur del sector “no està garantit, perquè els gegants digitals amenacen” el comerç local. “Qui ho manté viu són els botiguers que cada matí aixequen la persiana, que perseveren. I Regió7 els vol dir gràcies”. Així, ha conclòs Marcè, i Regió7, “que sempre ha estat al costat del comerç”, posa a partir d’enguany “un “granet de sorra” per al reconeixement del sector. 

El director de Regió7, Marc Marcé, es dirigeix al públic per donar el tret de sortida a La Nit del Comerç

El director de Regió7, Marc Marcé, es dirigeix al públic per donar el tret de sortida a La Nit del Comerç / Mireia Arso

Els premiats

Entre platet i platet, la gala, que ha comptat amb el suport de Manresa + Comerç , la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa i el patrocini del Banc Sabadell, ha continuat amb el lliurament del premi Comerç Emblemàtic, amb què es vol honorar aquell comerç que ha estat una part integral i significativa de la comunitat durant molts anys. La Llibreria Rubiralta ha estat la premiada. Cristina Blesa, quarta generació del negoci familiar nascut el 1906 al carrer del Born, i actual responsable del negoci, i la seva mare, Joanina Picas, han recollit el guardó, que posa en valor un negoci que ha mantingut la seva essència i rellevància al llarg del temps, fins a esdevenir un símbol emblemàtic de la història i la cultura local. Blesa, que ha reconegut no esperar el guardó, ha dit que si alguna cosa fa emblemàtica la llibreria, ara en plena remodelació, és que és “diferent” i que manté “l’energia” per continuar endavant.

El premi l’ha lliurat Toni Daura, president de la UBIC Manresa, que ha agraït a Regió7 la iniciativa, que és també, ha dit, un fòrum de trobada del sector” i ha insistit que “totes les botigues d’una ciutat són en realitat emblemàtiques”, perquè són les que els donen caràcter.

La llibreria Rubiralta del carrer del Born

La llibreria Rubiralta del carrer del Born / Carles Blaya

El segon premi en lliurar-se ha estat el d’Innovació i Creativitat, que ha estat per a Tarannà, un negoci de productes sostenibles de cosmètica i higiene personal nascut el 2017 al carrer Nou. Anna Casasampera, la propietària, ha reconegut que el comerç ha canviat i que cal mantenir la vocació per garantir-se la continuïtat. El premi vol reconèixer l’enfocament innovador i creatiu del comerç, ja sigui en la seva oferta de productes o serveis, en les seves estratègies de màrqueting o en el seu model de negoci.

El premi l’ha atorgat, David Carbonés, que ha assegurat que Banc Sabadell “estem al costat del comerç”.

L'establiment de cosmètica natural Tarannà

L'establiment de cosmètica natural Tarannà / Carles Blaya

Joan Vila, regidor d'Empresa, Turisme i Coneixement de l’Ajuntament de Manresa, ha lliurat el premi de Sostenibilitat i Responsabilitat Social, un guardó, ha resumit, “a la imaginació”. El premi l’ha rebut Rubí i Casals. La botiga de llenceria, corseteria i pijameria, també ubicada al carrer Nou, va ser fundada el 1957 per Francesc Rubí. Carles Rubí, tercera generació del negoci, ha recollit un guardó que reconeix el comerç que ha demostrat un fort compromís amb pràctiques sostenibles i responsables amb el medi ambient i la comunitat, contribuint positivament a l’entorn en què opera.

Rubí ha explicat que l’adaptació a la clientela és clau per avançar i ha confiat en poder celebrar el centenari. Rubí ha recollit el guardó acompanyat del seu equip de la botiga del carrer Nou. 

Rubí i Casals, llenceria i corseteria al carrer Nou

Rubí i Casals, llenceria i corseteria al carrer Nou / Carles Blaya

El director general de Comerç de la Generalitat, Jordi Torrades, ha estat l’encarregat de lliurar el premi a la Major Projecció Local a Señor. Torrades ha destacat la importància del comerç “per a la vida de les nostres ciutats” i ha recordat que “cada euro que gastem al comerç de proximitat es queda a l’economia local”. “Les administracions hem de tenir sempre programes de suport per al petit comerç”, ha dit Torrades, perquè “els grans no ens venen a demanar res”. El director general ha recordat algunes dades: Catalunya té més de 93.000 botigues, 13 botigues per cada 1.000 habitants, i tot i que en els últims 15 anys s’ha anat perdent teixit comercial, “encara estem per sobre de la mitjana europea”, ha destacat. “Aquí hi ha una cultura de comerç de proximitat”ha apuntat Torrades, que ha insistit el sector a vetllar per la seva presència a la xarxa, ja que “tres de cada 4 compres, si es deixa de banda l’alimentació, comencen a Internet”, ha recalcat.

La sastreria i botiga de moda manresana Señor, nascuda el 1961 al carrer Guimerà, ha rebut un premi que posa en valor els negocis que hagin tingut un impacte significatiu a la comunitat local, contribuint a la generació d’ocupació, fomentant el desenvolupament econòmic, promocionant productes i serveis locals, i consolidant la seva influència i reputació dins la comunitat, alhora que impulsen la identitat manresana arreu del territori. Han recollit el guardó Raquel Ribas i Martí Codina, que ha apuntat que la “il.lusió” és clau per mantenir la vitalitat d’un negoci que no s’esgota en la venda a la botiga, sinó que té un recorregut previ molt important.

Señor, premi a la Projecció Local

Señor, premi a la Projecció Local / Carles Blaya

La regidora Tània Infante i l’alcalde Marc Aloy han lliurat els dos últims guardons, als comerços centenaris. Grup Llobet i la Casa del Bacallà, que just enguany celebren els 100 anys, han estat els premiats. Infante ha reconegut “les dificultats que està patint el sector”, però alhora que Manresa “té uns comerciants que s’ho creuen i lluiten”, mentre que Aloy ha qualificat “d’iniciativa important” la festa impulsada per Regió7. Per La Casa del Bacallà han pujat a l’escenari tres generacions del negoci, Montserrat Fontanet, Elisenda Sitjes i Miquel Ventura. També tres generacions Llobet han recollit el guardó per a Grup llobet: Ramon, Ignasi i Pol Llobet.

Montserrat Fontanet ha recordat breument els inicis del negoci del carrer Sant Miquel i ha assegurat que cal “bon producte” per tenir tanta continuïtat en el temps. Elisenda Sitjes, per la seva banda, ha insistit que el tracte personal és clau en un negoci de les característiques de la bacallaneria manresana

Establiment de Grup Llobet al Passeig Pere III

Establiment de Grup Llobet al Passeig Pere III / Carles Blaya

La Casa del Bacallà del carrer Sant Miquel

La Casa del Bacallà del carrer Sant Miquel / Carles Blaya

Per Grup Llobet, Ignasi Llobet ha recordat que “a cent anys costa molt d’arribar” i ha resumit, metafòricament, que “estem bé i quan plou posem el paraigües”. Es tracta, ha assegurat, de “posicionar-te al mercat, perquè no pots estar immòbil”. Pol Llobet ha reconegut el “vertigen” de ser la cinquena generació d’un negoci familiar, mentre que Ramon Llobet ha estat reivindicatiu i ha lamentat que “falten comerciants a Manresa”, i ha demanat més recolzament institucional per al sector. 

En el parlament de cloenda, l’alcalde Aloy que aquest dilluns era “un dia per estar contents; necessitàvem un premi per al comerç”, una gala per a la qual ha dit que l’Ajuntament “treballarà perquè continuÏ”, L’alcalde a assegurat que el reconeixement al comerç ho és també a “generacions de persones, de negocis de tradició familiar”, a “un bon producte”i a “un tracte de proximitat”, que ajuda a vertebrar la ciutat. Però el comerç, “pateix perquè han canviat les dinàmiques comercials”. “L’administració hi hem de ser i el comerç s’ha d’adaptar i reinventar”, ha asseverat Aloy, per a qui la “transformació” del sector requereix també de la “responsabilitat” del client, que ha de confiar en els negocis locals. “Cal remar junts”, ha insistit l’alcalde, que ha aprofitat l’ocació per comprometre’s al fet que “imatges com les que vam viure dissabte” -en referència a la batalla campal al Passeig entre grups de joves- “no es tornin a repetir”.